• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خشونت آمریکایی از وسترن داخلی تا جنگ افروزی جهانی

خشونت آمریکایی از وسترن داخلی تا جنگ افروزی جهانی

حق داشتن و حمل سلاح که قانون اساسی آمریکا برای مردم این کشور در نظر گرفته، افزون بر اینکه سالانه جان هزاران آمریکایی را به دلیل خشونت تسلیحاتی و تروریسم داخلی در این کشور می‌گیرد، فرهنگ کشتار را طوری در آمریکایی‌ها نهادینه کرده که سردمداران کاخ سفید به تصور اینکه سلاح امنیت می‌آورد، با لشکرکشی به کشورهای مختلف جهان از جمله منطقه غرب آسیا صدها هزار انسان را به کام مرگ فرستاده‌اند.

مرگبارترین حادثه تروریستی در تاریخ بشریت پایان مرگ نبود، بلکه آغازی بود برای قانونی کردن کشتار و خلق مفهومی زیبا به نام «مبارزه با تروریسم» برای پوشاندن عریانی جنایت های جنگی و توجیه حضور ماشین جنگی آمریکای در جای جای جهان.

در حادثه یازده سپتامبر سال 2001 نزدیک به 3 هزار آمریکایی جان خود را از دست دادند و این حادثه که مرگبارترین حادثه تروریستی در تاریخ بشریت نام گرفت، سردمداران کاخ سفید را به فکر انداخت تا برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی با حضور نظامی در کشورهای مختلف جهان دست به اقدامات پیشدستانه بزنند.

«موسسه امور بین المللی و عمومی واتسون» وابسته به دانشگاه براون در آمریکا در پژوهشی گفته است که ایالات متحده با جنگ افروزی در افغانستان و عراق که به بهانه حوادث 11 سپتامبر انجام شد، از آن زمان تاکنون جان بیش از 500 هزار نفر را در این دو کشور و پاکستان گرفته است.

دولت جرج دابلیو. بوش تنها یک هفته پس از حملات 11 سپتامبر اختیارات بی سابقه ای را از طریق قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست ها» از کنگره ایالات متحده گرفت و اکنون با استفاده از همان قانون در 76 کشور، یعنی 39 درصد جهان، عملیات ضدتروریسم انجام می دهد.

کشتن صدها هزار انسان بی‌گناه به بهانه کشته شدن 3 هزار آمریکایی اما برای واشنگتن بی‌هزینه هم نبوده است. براساس پژوهش مؤسسه واتسون، مجموعه مبالغی که ایالات متحده پس از یازده سپتامبر برای جنگ افروزی در افغانستان، پاکستان و عراق هزینه و یا تصویب کرده که تا پایان سال مالی 2019 هزینه کند، عددی بالغ بر 5.9 تریلیون دلار است.

این باتلاق کشتار آمریکا که با هزینه مالیات‌پردازان آمریکایی و البته نفت و جان مردم کشورهای منطقه غرب آسیا به بهانه مبارزه با تروریسم انجام می‌شود، همزمان با خشونت‌های عریان و تروریسم نژادی نفرت‌محوری است که در درون ایالات متحده در جریان بوده و منادیان مبارزه با تروریسم توانایی مقابله با آن را ندارند.

اسلحه‌های آمریکایی که هم در دستان تروریست‌های مورد حمله ایالات متحده همچون القاعده، داعش و...، هم در دستان سربازان آمریکایی و هم در دستان خون‌آلود متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه قرار دارد، ساخت شرکت‌هایی است که پله‌های ترقی سیاست در آمریکا نیازمند پول آنان است.

متمم دوم قانون اساسی آمریکا داشتن و حمل سلاح را حقی برای مردم آمریکا می‌داند که هیچ نهاد حکومت حق نقض آن را ندارد. این متمم که توسط دیوان عالی ایالات متحده برای «آحاد» مردم این کشور به رسمیت شناخته شده، در کنار فشار لابی‌های تسلیحاتی مانع هرگونه قانونگذاری برای محدود یا ممنوع کردن حمل سلاح برای کاستن از آمار کشتار دسته‌جمعی و تیراندازی‌های کور است.

سال‌ها است که افکار عمومی و منتقدان آمریکایی و بخشی از سیاستمداران به ویژه در حزب دمکرات خواهان تصویب قوانینی برای محدود کردن دسترسی به سلاح و تاحد ممکن ممنوعیت حمل سلاح هستند، اما تاکنون با فشار لابی‌های اسلحه و سیاستمداران مورد حمایت آنان چنین اتفاقی نیافتاده است.

گزارش پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) حاکی است که در سال 2001 دست کم 8 هزار و 890 تن در این کشور توسط سلاح گرم از سلاح کمری گرفته تا اسلحه اتوماتیک کشته شدند.

این آمار در سال‌های بعدی نه تنها کم نشد، بلکه رشد قابل توجهی نیز داشت؛ به طوری که همان آماری اف.بی.آی نشان می‌دهد که در سال 2005 تعداد کسانی که سالانه توسط سلاح گرم کشته می‌شدند از 10 هزار تن عبور کرده است.

تارنمای «آرشیو خشونت اسلحه» نشان می‌دهد که آمار کشتار توسط سلاح گرم از سال 2014 تا 2018 نزدیک به 16 درصد افزایش داشته است. در سال 2014 خشونت اسلحه جان 12 هزار و 419 آمریکایی را گرفت و در سال 2018 این آمار به 14 هزار و 733 تن رسید.

براساس آمار همین تارنما، در هشت ماه و نیم گذشته از آغاز سال 2019 تاکنون 9 هزار و 57 نفر توسط سلاح گرم کشته شده‌اند. در آخرین حوادث از این دست، هفته گذشته دو حادثه در ایالت‌های تگزاس و اوهایو روی داد که به دلیل غیرقابل کتمان بودن انگیزه‌های تروریستی این حوادث، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نتوانست همچون حوادث گذشته به ریشه‌های آن نپردازد.

ترامپ تاکنون از پذیرش ریشه‌های نژادی بسیاری از حوادث تیراندازی کور در آمریکا سرباز زده بود، اما در حادثه هفته گذشته که عامل تیراندازی آن آشکارا پیش از اقدام به کشتار مردم بیانیه‌ای نژادپرستانه منتشر کرده بود، ترامپ مجبور به محکوم کردن نژادپرستی سفیدپوستان شد.

شنبه هفته گذشته فردی مسلح به روی مردم منطقه والمارت در شهر ال پاسو ایالت تگزاس آتش گشود که بر اثر آن 22 نفر کشته و 35 تن زخمی شدند. یک روز بعد در جریان تیراندازی دیگری در شهر دیتون ایالت اوهایو، 9 نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

مقام‌های امنیتی آمریکایی گفته‌اند عامل کشتار ال ‌پاسو «پاتریک کروسیوس» نام دارد. این فرد 21 ساله پیش از تیراندازی، بیانیه ای علیه مهاجران لاتین‌تبار در فضای مجازی منتشر و آنها را به «تهاجم علیه تگزاس» متهم کرد.

کشتار دسته‌جمعی و تیراندازی‌های کور در آمریکا همچنان ادامه دارد و مقام‌ها این کشور از جمله ترامپ همچنان وعده برخورد و اقدام جدی می‌دهند، اما از برداشتن گامی برای کاستن از حجم سلاح در این کشور عاجزند؛ چنانکه گویا جاری شدن خون انسان‌ها در خود آمریکا و در دیگر کشورهای جهان برای چرخاندن چرخ‌های کارخانه‌های تسلیحات در ایالات متحده ضروری است.

 در این میان اما سران واشنگتن ادعای پلیسی جهان را دارند و برای تامین امنیت در مناطق مختلف جهان طرح و نقشه می‌ریزند و لشکرکشی می‌کنند، در حالی که توان تامین امنیت کشور خودشان را نیز ندارند.

  پربازدید ترین