• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراسم بزرگداشت آیت الله محسنی (ره) از سوی امام خامنه ای برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله محسنی (ره) از سوی امام خامنه ای برگزار شد

مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله محسنی (ره) با حضور گرم علما و طلاب حوزه‌های علمیه و اقشار مختلف مهاجرین و انصار و همچنین فرزندان و اعضای بیت آیت‌الله محسنی (ره)، سه‌شنبه شب (22 اسد) بعد از نماز مغرب و عشاء از سوی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی مسئول دفتر امام خامنه‌ای، حضرت آیت‌الله سبحانی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، آیت‌الله فاضلی بهسودی، آیت‌الله عمرانی مرتضوی و همچنین اعضای دفتر آیات عظام جوادی آملی، گرامی، نوری همدانی، فیاض، صافی گلپایگانی و داکتر عبدالقیوم سجادی و نیز استاندار و فرماندار قم از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.

آیت‌الله اختری -دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و سخنران این مراسم- در ابتدای سخنان خود، فقدان آیت‌الله محسنی (ره) را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر عنوان کرد و رحلت آن مرحوم را محضر حضرت صاحب‌ العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نائب ایشان امام خامنه‌ای، عموم مسلمانان بویژه خاندان و بازماندگان مرحوم آیت‌الله محسنی (ره) تسلیت گفت.

وی اظهار داشت: آیت‌الله محسنی (ره) شخصیتی بود که بیش از 70 سال از عمر شریف خود را در راه تحصیل دانش مکتب اهل‌بیت (ع) و دین اسلام و تربیت و پرورش علما، مبلغین، دانشجویان، تأسیس حوزه‌ای علمیه و اقدامات گسترده در زمینه‌ی جهاد مقدس در برابر کفر و الحاد و نفاق سپری نمود.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، با بیان اینکه آیت‌الله محسنی (ره) تا حدود سال 1345 در حوزه نجف و در محضر بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی حکیم (ره) و آیت‌الله‌العظمی خوئی (ره) کسب دانش کرد و در همان دوران به اجتهاد رسید، بیان داشت: آن مرحوم برای احیای رسالت علمایی خود که در قرآن شریف و سنت نبوی بر عهده‌اش بود، از نجف اشرف به کشور خود و ولایت قندهار بازگشت.

موصوف در تکمیل مطلب فوق اظهار داشت: این احساس مسئولیتی که آیت‌الله محسنی (ره) داشت، احساس بزرگی است که در میان بزرگان حوزه تنها در برخی از آنان می‌توان یافت. آن مرحوم با اینکه می‌‌توانست در حوزه بماند که قطعا آن هم مفید بود، اما ترجیح داد تا برای نشر معارف قرآن و اسلام، نقش رهبری و قیادت علمایی خود را ایفا کند؛ لذا از نجف اشرف به قندهار آمد و در دوران قبل از انقلاب به تربیت علما در این ولایت پرداخته و مرکزیت تبلیغی خود را از آنجا آغاز نمود.

آیت‌الله اختری با اشاره به این نکته که بیش از 140 عنوان کتاب و اثر فقهی، اصولی، رجالی و حدیثی از آیت‌الله محسنی (ره) به یادگار مانده است، تاکید کرد: لازم است تا مراکز حوزوی و علما و طلاب حوزات علمیه به این آثار گرانبها بپردازند.

وی، آیت‌الله محسنی (ره) را در زمینه‌های فقهی،‌ اصولی،‌ رجالی و تفسیری محقق و صاحب‌نظر دانست و عنوان کرد که آن مرحوم به دنبال آن بود تا اسلام عزیز به عنوان یک دین برتر گسترش پیدا کند. پیروی از امام خمینی (ره) و حمایت و پشتیبانی از امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از مشخصه‌های این عالم بزرگ بود که در کارنامه‌ی فعالیت‌های وی به یادگار مانده است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) خاطرنشان ساخت: آیت‌الله محسنی (ره) نه تنها در مسئله تربیت علما و مبلغین اصرار و تلاش داشت بلکه در هنگامی که زمینه‌ی جهاد فراهم شد، یکی از رهبرانی بود که یک مجموعه نظامی مسلح را با شعبه‌های متعدد در ولایات مختلف افغانستان پایه‌گذاری کرد و همواره از پیش‌قراولان میدان نبرد علیه کفر و الحاد بود.

وی ادامه داد: هنگامی که حرکت جهاد مردم افغانستان با عنایت خداوند متعال و حمایت جمهوری اسلامی به پیروزی رسید، این عالم بزرگ، باز توانست در مرحله‌ی سیاست با هوشیاری و دقت به میدان بیاید و در دولت اول بخصوص در بحث قانون‌‌گذاری و تدوین قانون اساسی افغانستان نقش اساسی و تعیین‌کننده داشته باشد.

آیت‌الله اختری با بیان اینکه آیت‌الله محسنی (ره) در میان بسیاری از افراد تاثیرگذار در عرصه‌ی سیاست افغانستان موقعیت ویژه‌ای داشت،‌ اظهار داشت: این عالم بزرگ توانست با بهره‌گیری از این موقعیت و جایگاه خود، مذهب جعفری را به عنوان یک مذهب رسمی در قانون اساسی افغانستان تثبیت کند که این امر یکی از افتخارات کارنامه‌ی خدمات ایشان است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اندیشه‌ی تقریبی آیت‌الله محسنی (ره) اظهار داشت: آن عالم بزرگ با رویکرد تقریبی خود، علاوه بر اینکه توانست در داخل افغانستان اثرگذار باشد، در میدان‌ها و تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی نیز حضور داشت؛ هم عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود و هم به حکم پیروی از مکتب اهل‌بیت (ع)، عضور شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت بود در حالی که این مجمع در بحث وحدت میان مذاهب اسلامی و تجسم‌بخشیدن به منویات امام راحل و ایجاد امت واحده نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به شورای اخوت افغانستان و نقش آیت‌الله محسنی (ره) در تقریب مذاهب و تشویق علما در حضور در این شورا و نیز ریاست آن مرحوم در شورای علمای شیعه افغانستان، گفت: فعالیت آیت‌الله محسنی (ره) در هر دو بُعد میان عموم مسلمانان کشور و میان پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) و امر ارشاد آنان بسیار تاثیرگذار بود.

آیت‌الله اختری تاکید کرد: علما،‌ طلاب و فضلای افغانستان باید شورای اخوت را پایدار و محکم، زنده، فعال و اثرگذار نگه‌دارند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، تأسیس دانشگاه خاتم‌النبیین (ص) در کنار حوزه‌ی علمیه و نیز راه‌اندازی تلویزیون ارزشی تمدن را از نمونه‌ فعالیت‌های بارز تبلیغیِ آیت‌الله محسنی (ره) در راستانی نشر معارف اسلامی در افغانستان دانست.

موصوف، همچنین اظهار داشت: ما با بررسی کارنامه‌ی عملکرد آیت‌الله محسنی (ره)، می‌بینیم که این عالم با اینکه یک نفر بود توانست این همه‌ کار انجام دهد، لذا اینکه خداوند متعال می‌فرماید "در راه خدا فردی و گروهی قیام کنید"، نمونه‌ی بارز فردیِ آن آیت‌الله محسنی (ره) بودند که توانست جزء کسانی باشد که برای اثبات و تجسم توحید الهی و ارتباط انسان و خداوند اثرگذار باشد. حال اگر علما با اتحاد و همدلی به صورت گروهی در صحنه بیایند تصور کنید که چه حرکت عظیمی را می‌توانند رقم بزنند.

شایان ذکر است که حضرت آیت‌الله محسنی (ره) رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان و یکی از چهره‌های برجسته علمی کشور، شامگاه دوشنبه (14 اسد) در سن 84 سالگی در کابل درگذشت و در حوزه‌ی علمیه خاتم‌النبیین (ص) به خاک سپرده شد.

  پربازدید ترین