• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تأکید غنی بر حفظ نظام جمهوریت در گفت وگوهای صلح

تأکید غنی بر حفظ نظام جمهوریت در گفت وگوهای صلح

محمداشرف غنی، رئیس جمهور و یکی از نامزدان ریاست جمهوری در ادامۀ پیکار‌های انتخاباتی‌اش می‌گوید، افغانستان به صلحی نیاز دارد که تکرار گذشته نباشد.

آقای غنی بر صلح باعزت در چهارچوب نظام جمهوریت تأکید می‌کند و می‌گوید، برندۀ اصلی صلح مردم افغانستان هستند.

هم‌چنان آقای غنی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تأکید می‌کند و می‌افزاید، عده‌یی در تلاش به چالش کشیدن انتخابات هستند.

 اشرف غنی امروز، در یک همایش دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» در کابل صحبت می‌کرد، بدون این‌که از کس و یا کسانی نام‎ ببرد، گفت که پنج سال پیش زمانی که او به قدرت رسید، دولت اختطاف شده بود و «در هرجای چند تا آقا زاده‌ آمده بودند و فکر می‌کردند که افغانستان برای ابد از آن‌ها است.» اشرف غنی خطاب به مردم گفت که این «آقا زاده‌گان» را «کشیدیم و شما را صاحب ساختیم.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان در کنار شرح برنامه‌ها و تعهدات انتخاباتی که به مردم در صورت پیروزی وعده کرد، یک بار دیگر انتقاد و کنایه‌هایی را به نشانی «قسر سیاسی» افغانستان نیز حوالت داد. او از مردم خواست تا به «قشر سیاسی» افغانستان مشوره دهند تا خود کم‌تربینی را کنار بگذارند و نیز بدانند که از سیاست‌گران کشورهای منطقه هیچ چیزی کم‌تر ندارند.

اشرف غنی در عین حال از  کسانی که او به عنوان «قشر سیاسی» از آن یاد می‌کند، گلایه کرد که «دولت منتخب» او را نادیده گرفته و دست به تحرکات موازی زده‌اند. محمداشرف غنی از جانب دیگر تأکید کرد که امیتازگیری نباید به یک فرهنگ تبدیل شود و امتیاز «جهاد میراثی» نیست.  

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به ساختار حکومت وحدت ملی نیز اشاره کرد و گفت که در پنج سال گذشته «یک دست و پایش بسته بوده و با تنها یک دست و پا» حکومت کرده است. ظاهراً اشاره او به ساختار ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی است که شریک «برابرگونه» ساختار ریاست جمهوری در پنج سال گذشته به شمار می‌رفت.

محمداشرف غنی در این انتخابات با شعار «دولت‌سازی» و عدم معامله با زورمندان وارد کارزارهای انتخاباتی شده‌ است. اما رقیبان او به خصوص عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری شعار مبارزه با «زورمندان و قانون‌شکنان» غنی را فریبنده توصیف کرده و شخص رییس جمهور غنی را یک قانون شکن اصلی می‌خوانند.

از جانب دیگر، حکومت وحدت ملی به رهبری محمداشرف غنی در پنج سال حکومت‌داری‌اش به باور منتقدان هیچ‌گاه نتوانسته است اجماع ملی را در مسایل کلان ملی به وجود بیاورد. یکی از منتقدان سیاست حکومت وحدت ملی به خصوص محمداشرف غنی، امرالله صالح معاون اول او در دسته انتخاباتی دولت‌ساز بود که همواره پیش از اتحادش با این دسته انتخاباتی، اشرف غنی را به سیاست‌ورزی قوم محورانه متهم می‌کرد و سیاست‌های او را عامل گسست قومی در افغانستان می‌خواند.  

هم‌چنان حکومت وحدت ملی موفق نشد تا اجماع ملی را در خصوص پروسه صلح و نیز انتخابات ایجاد کند. لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح که در نهم ثور سال جاری از سوی حکومت برگزار شد، بسیاری از سیاست‌گران افغانستان از جمله داکتر عبدالله عبدالله، ریس اجرایی حکومت، عبدالرشید دوستم معاون اول آقای غنی، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح این جرگه را تحریم کرده بودند.

  پربازدید ترین