• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات سفر مهاجرین افغانستانی مقیم ایران بدون ویزا به عراق، برای شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع)

جزئیات سفر مهاجرین افغانستانی مقیم ایران بدون ویزا به عراق، برای شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع)

به دنبال رایگان شدن ویزای ایران و عراق برای شهروندان این دو کشور، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران، از رایگان شدن و حذف ویزای عراق برای مهاجرین افغانستانی جهت حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع)، همانند شهروندان ایرانی خبر می‌دهد.

اخیرا دولت‌های ایران و عراق توافق کردند صدور ویزا میان دو کشور رایگان شود. پس از این تصمیم، این توافق هم‌اکنون بین این دو کشور همسایه اجرایی شده است. هم‌زمان با این اقدام، دو کشور توافق کرده‌اند صدور ویزا برای شرکت شهروندان ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) نیز در یک محدوده زمانی، از 10 محرم تا 30 ماه صفر، به صورت موقت حذف شود.
 
در بین، هم‌زمان با آغاز به کار سیستم سماح، سیستم ثبت‌نام برای ویزای عراق جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع) در ایران، دکتر مهدی محمودی، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله این کشور، می‌گوید که مهاجرین افغانستانی امسال برای سفر به عراق جهت شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع)، از طریق دفاتر کفالت و ثبت‌نام در سامانه سماح، نیازی به اخذ ویزا ندارند.
 
دکتر محمودی در این مورد خاطرنشان کرد: "ما مثل سال‌های گذشته، آمادگی داریم به مهاجرینی که تمایل دارند در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع) شرکت کنند، مساعدت کنیم".
 
به گفته وی، همان‌طور که صدور ویزا برای اتباع ایرانی رایگان اعلام گردیده، برای پناهندگان هم به همین شکل شده است.
 
مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران ادامه داد که به صورت ویژه برای اربعین امسال، سفر به عراق برای پناهندگان، همانند شهروندان ایران بدون ویزا خواهد بود و دفترچه سفر توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد که همانند سال‌های قبل، متقاضیان می‌توانند از طریق دفاتر خدمات اتباع خارجی در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و شیوه‌نامه این تصمیم به دفاتر خدمات اتباع خارجی ابلاغ می گردد.
 
دکتر محمودی افزود: "امسال یک تسهیل دیگر نیز برای مهاجرین قرار دادیم، قرار بود دفترچه جدیدی صادر شود، اما گفتیم نه، به درد سر می‌افتند، همان دفترچه‌ای را که دارند، مهر بزنند و بتوانند از همان استفاده کنند".
 
وی تأکید کرد که سال گذشته اعزام خیلی بالایی از میان اتباع خارجی در ایران به خصوص مهاجرین افغانستانی برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین به عراق داشتند و امیدوارند امسال این تعداد خیلی بیشتر شود.
 
این در حالی است، در اعلامیه‌ای که در صفحه رسمی سامانه سماح نیز منتشر شده، آمده است: "برای مراسم اربعین سال 1398 با توجه به توافق به عمل آمده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق زایرین می توانند از تاریخ 1398/6/19 (10 محرم 1441) لغایت 1398/8/7 (30 صفر 1441) بدون نیاز به اخذ روادید(ویزا) و به شرط ثبت‌نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه(پاسپورت) معتبر جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد کشور عراق شوند".
 
سامانه سماح خاطرنشان کرده که با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) جهت تشرف به زیارت اربعین، ثبت نام در سامانه سماح الزامی می‌باشد و با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه نیروی انتظامی صرفا به زایرینی که در این سامانه ثبت نام نموده باشند، اجازه خروج از ایران و ورود به عراق داده خواهد شد.

  پربازدید ترین