• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: تنها دو نامزد انتخابات، ناظران شانرا به این کمیسیون معرفی کرده اند

 کمیسیون انتخابات: تنها دو نامزد انتخابات، ناظران شانرا به این کمیسیون معرفی کرده اند

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که از هفده نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تنها دو نامزد،  شماری از ناظران شان‌را به این کمیسیون معرفی کرده اند.

با آن که سی وسه روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، تاکنون رییس جمهور غنی و گلبدین حکمیتار برخی از ناظران شان را برای نظارت از روند انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات معرفی کرده اند.

عبدالعزیز ابراهمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکید می‌کند که نامزدان تا سی سنبله فرصت دارند ناظران‌شان‌ را به این نهاد معرفی کنند.

اما به نظر می‌رسد چگونگی روند گفتگوهای صلح بر سر انتخابات سایه سنگین انداخته است.

محمد شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که به دلیل نبود امنیت، بی باوری مردم نسبت به انتخابات و توافق احتمالی صلح میان امریکا و طالبان سبب شده است که آنهاتاکنون ناظران شان را به کمیسیون معرفی نکنند.

در همین حال نهادهای نظارت کننده انتخابات هر چند از شفافیت در روند برگزاری انتخابات به شدت ابراز نگرانی می‌کنند اما حضور ناظران داخلی و بین المللی را برای شفافیت انتخابات مهم می‌خوانند.

یوسف رشید رییس اجرایی فیفا از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهد که نامزدان شان‌را به کمیسیون معرفی کنند.

به گفته مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، تا کنون24 نهاد داخلی که شامل جریان‌های سیاسی، نهادهای داخلی ناظر بر روند انتخابات، رسانه‌ها و نهادهای جامعه مدنی می‌شوند اعتبارنامه دریافت کرده اند.

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات تاکید می‌کند که قرار است تا پنج روز دیگر، روند انتقال مواد حساس انتخاباتی به مرکزهای رای‌دهی در ولایت‌ها آغاز شود.

  پربازدید ترین