• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تجربه تلخ یک بازیکن نخبه مهاجر در ایران؛ علی رضا بابایی به دنبال کمک به بازیکنان نخبه فوتسال مهاجر

تجربه تلخ یک بازیکن نخبه مهاجر در ایران؛ علی رضا بابایی به دنبال کمک به بازیکنان نخبه فوتسال مهاجر

علی‌رضا بابایی، مربی تیم فوتسال مهاجرین برنای ولسوالی نجف‌آباد ولایت اصفهان ایران، از بازیکنان نخبه و با استعداد فوتبال و فوتسال مهاجر و افغانستان است، اما افغانستانی بودن در ایران، همواره مانع پیشرفت او، راهیابی به تیم ملی ایران و هم‌چنین تیم مطرح فوتبال سپاهان در لیگ برتر این کشور بوده است. او حالا با مربی‌گری فوتسال، به دنبال شناسایی و کمک به فوتسالیست‌های نونهال و نوجوان مهاجر است تا با سرنوشت تلخ او مواجه نشوند. تیم برنای نجف‌آباد با سرپرستی او، با وجود شایستگی‌ها و محدودیت‌هایی که داشت، با شکست در مقابل تیم قدرت‌مند فارس، نتوانست به جمع چهار تیم برتر مسابقات سراسری مهاجرین و انتخابی تیم ملی فوتسال زیر 20 سال در شهر یزد راه یابد.

علی‌رضا بابایی متولد ولایت بامیان است که با پدر مادر و دو خواهر و برادرش در ولسوالی(شهرستان) تیران و کرون ولایت(استان) اصفهان زندگی می‌کند.
 
بابایی می‌گوید که از سن 7 سالگی به ورزش روی آورده، در ابتدا ورزش‌های رزمی(کنگ‌فو، فول‌کنتاک، بوکس و کیک‌بوکسینگ)، اما تحصیل را به دلیل دیر گرفتن مدرک اقامتی ایران، از سن هشت سالگی آغاز کرده است.
 
افغانستانی بودن؛ مانع پیشرفت و خط خوردن از تیم ملی ایران و سپاهان اصفهان
وی در مورد چگونگی روی آوردن به فوتبال و فوتسال می‌گوید: "کلاس سوم ابتدایی بودم که از طریق پدر یکی از هم‌کلاسی‌هایم وارد تیم فوتبال باشگاهی در شهرستان لنگرود استان گیلان در شمال ایران شدم. بعد از یک سال بازی و به جهت علاقه و استعداد و پشت‌کاری که داشتم، خیلی سریع پیشرفت کردم و به تیم منتخب شهرستان برای مسابقات استان گیلان انتخاب شدم، اما به دلیل افغانستانی بودن، از تیم خط خوردم".
 
بابایی ادامه داد: "در سن 11 سالگی به تیم ملی زیر12 سال فوتبال ایران دعوت شدم، اما بازهم به دلیل افغانستانی بودن و نداشتن شناسنامه ایرانی، کنار گذاشته شدم".
 
به گفته این مربی فوتبال و فوتسال مهاجرین؛ "بعد از پایان دوره تحصیلی ابتدایی، به خاطر ممنوعه شدن برخی استان‌های ایران از جمله استان گیلان که ما زندگی می‌کردیم، ناگزیر به استان اصفهان و شهرستان تیران و کرون منتقل شدیم . سه سال دوره راهنمایی و چهارسال دبیرستان را نیز در این استان تحصیل کردم. از سیزده سالگی به بعد فوتبال را حرفه‌ای و جدی‌تر دنبال کردم و در تیم‌هایی مثل طلایی پوشان سپاهان اصفهان، مدرسه فوتبال مبارکه و سبحان تیران توپ زدم، تا اینکه در سن 16سالگی به عضویت باشگاه سپاهان نوین اصفهان در رده سنی نوجوانان درآمدم. بعد از یک سال بازی در این تیم در لیگ برتر نوجوانان ایران، برای رده سنی جوانان باشگاه سپاهان(تیم اصلی) انتخاب شدم، ولی بازهم به خاطر مسائل تبعیض ملیتی، از لیست نهایی لیگ برتر خط خوردم".
 
رو آوری به فوتبال مهاجرین؛ تلاش برای کمک به بازیکنان نخبه مهاجر
وی خاطرنشان کرد که تمام این نا‌کامی‌ها به همراه مشکلات خانوادگی که سر راه فوتبال او بود، و هم‌چنین مخارج بالای فوتبال که فقط و فقط خودش حامی خود بوده، در نهایت باعث شد تا از فوتبال حرفه‌ای فاصله بگیرد و به سمت فوتبال مهاجرین برود.
 
علی‌رضا بابایی افزود که پنج سال در لیگ برتر فوتبال مهاجرین اصفهان بازی کرده، اما در سال 1394 برای انتخابی تیم لیگ برتری عقابان هندوکش به افغانستان سفر کرد و تا لیست 18 نفری این تیم جهت شرکت در لیگ برتر سال 94 هم پیش رفت، اما بازهم به خاطر مسائل اقامتی که در ایران داشت، نداشتن پاسپورت و داشتن کارت آمایش و نزدیک شدن مهلت تمدید اقامت آن، مجبور شد به ایران برگردد.
 
وی که تجربه تلخ زندگی حرفه‌ای در رشته فوتبال را داشته، با ورود به فوتبال مهاجرین، تلاش کرده بازیکنان نخبه مهاجر را شناسایی و به تیم‌های مطرح افغانستان معرفی کند.
 
بابایی در این مورد می گوید: "اولین شخصی که من به فوتبال مهاجرین معرفی کردم، انور اکبری، بازیکن تیم ملی فوتبال افغانستان و لیگ برتری شاهین آسمایی بود".
 
رو آوری حرفه‌ای به فوتسال
این فوتبالیست نخبه مهاجر از سال 95 به این‌سو به صورت حرفه‌ای به رشته فوتسال روی آورده و در تیم‌های سبحان تیران در لیگ شهرستان، گیتی پسند اصفهان در لیگ برتر کشور ایران در رده نوجوانان و جوانان و برنای نجف‌آباد در رده بزرگسالان لیگ برتر اصفهان سابقه بازی رسمی دارد.
 
او در ادامه وارد مسابقات فوتسال در داخل افغانستان می‌شود و در سال 96 در لیگ برتر فوتسال کابل همراه تیم طوفان وزیرآباد مقام سوم را به دست آورد و سومین بازیکن برتر و گلزن برتر این رقابت‌ها شد.
 
بابایی هم‌چنین در مسابقات انتخابی تیم ملی فوتسال افغانستان در سال 96 که در باقرشهر تهران برگزار شد، یکی از بازیکنان منتخب بود.
 
تأسیس باشگاه برنای نجف‌آباد
او از سال 96 به این‌سو به عنوان مربی با تیم‌های رده پایه ایرانی کار کرده و از 27 ماه میزان 1397، با تاسیس باشگاه برنا مهاجر نجف‌آباد، فعالیت در عرصه تیم‌داری و مربی‌گری را به طور جدی شروع کرده است. این مربی در حال حاضر حدود 45 بازیکن از سنین 6 تا 16 سال دارد.
 
دست‌آوردهای باشگاه برنا
این تیم تاکنون دست‌آوردهایی چون مقام چهارمی لیگ شهرستان نجف‌آباد زیر نظر هیئت فوتبال این شهر در رده خردسالان  و نونهالان، شرکت در مسابقات آزاد جام فجر و کسب مقام‌های دوم نونهالان و دوم نوجوانان، شرکت در مسابقات جام رمضان هیئت فوتبال نجف‌آباد در رده‌های نونهالان و نوجوانان، شرکت در مسابقات کشوری رده‌های پایه به میزبانی زواره اصفهان و کسب مقام چهارمی زیر 12 سال و زیر 15 سال، شرکت در مسابقات کشوری رده‌های پایه به میزبانی افوس در رده سنی نوجوانان و حالا شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی زیر بیست سال فوتسال کشور در یزد را در کارنامه دارد.
 
در میان 16 تیم در مسابقات فوتسال سراسری مهاجرین و انتخابی تیم ملی در یزد
تیم برنا مهاجر نجف‌آباد اصفهان، در میان 16 تیم حاضر در مسابقات سراسری مهاجرین زیر 20 سال یزد حضور دارد که سرپرستی و مربی‌گری آن به عهده علی‌رضا بابایی است.
 
علی‌رضا بابایی می‌گوید که برای شرکت در مسابقات کشوری یزد، تقریبا از دو ماه پیش به این‌سو تمرینات لازم را در دستور کار خود داشتند، ولی به خاطر محدودیت‌هایی که بازیکنان از جانب خانواده‌های‌شان روبه‌رو بوده و هستند، تمام برنامه‌های باشگاه به اجرا درنیامد.
 
وی در مورد کیفیت بازیکنان تیم برنا و سطح بازی آن‌ها در مسابقات یزد گفت: "کیفیت بچه‌ها از نظر فنی رضایت بخش است، ولی از نظر تجربه و قوای جسمانی، به دلیل پایین بودن سن و سال‌شان، چون اکثرا متولدین سال‌های 1382 و 1383 اند، پایین می‌باشد. از نظر استعداد هم باید بگویم واقعا بازیکنان بااستعداد و شایسته‌ای را داریم".
 
مربی تیم برنا ابراز امیدواری کرد تا تعدادی از بازیکنان این تیم نظر استاد ممرک، سرمربی تیم ملی فوتسال کشور را جلب کنند و به عضویت تیم ملی افغانستان در بیایند.
 
وی در مورد دست‌آورد تیم برنا در مسابقات یزد گفت: "پیش‌بینی که سخته، ولی با امید به خدا و تلاش تک تک بچه‌ها، از کوچک‌ترین بازیکن تا بزرگترین و کادر فنی تیم، انشاالله بعد از صعود از دور گروهی به دور هشت تیم برتر که صعود کردیم، به دور چهار تیم پایانی نیز صعود کنیم تا مزد زحمت‌ها و تلاش شبانه‌روزی خود را بگیریم".
 
بابایی در مورد سطح مسابقات یزد خاطرنشان کرد: "سطح مسابقات بسیار بالا بوده و کیفیت تیم‌ها هم عالی است، البته نواقصی هم داره که به هرحال برای اولین دوره در نوع خودش خوب برگزار شده است".
 
اما تیم برنا با وجود این‌که چند بازیکن مصدوم و محروم داشت، با وجود بازی خوبی که از خود به نمایش گذاشت، نتوانست تیم فارس را با وجود داشتن سه بازیکن ملی‌پوش، شکست دهد و از راهیابی به یک چهارم نهایی بازماند.
 
بابایی در این مورد گفت که بازی تا دقایق آخر یک بر صفر به سود آن‌ها بود؛ هیچ‌کس باور نمی‌کرد تیم برنا در برابر تیم قدرت‌مند فارس این‌گونه خوب بازی کند، اما در دقایق پایانی، گل مساوی را دریافت کردند و در ضربات پنالتی نیز نتیجه را 2 بر 3 به فارس واگذار نمودند.

  پربازدید ترین