• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ما مصمم به اصلاحات هستیم و در این زمینه از مهاجرین همکاری و همراهی می خواهیم

ما مصمم به اصلاحات هستیم و در این زمینه از مهاجرین همکاری و همراهی می خواهیم

سفیر و نماینده فوق‌العاده جمهوری اسلامی افغانستان در ایران در مراسم گرامی‌داشت از صدمین سالگرد استقلال کشور در میان جمع گسترده جامعه مهاجرین در تهران، تأکید کرد که این سفارت بعد از صدمین جشن سال‌روز استقلال کشور، می‌خواهد یک دوران نو را در تمام امورش آغاز کند و مصمم به اصلاحات است.

عصر روز پنج‌شنبه(7 سنبله) مراسم گرامی‌داشت از صدمین سالروز استقلال کشور با حضور رهبری، دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و اقشار مختلف جامعه مهاجرین در جمهوری اسلامی ایران به شمول علما، فرهنگیان، هنرمندان، ورزشکاران، دانشجویان، زنان و... برگزار شد.
 
در این مراسم که با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری همراه بود، عبدالغفور لیوال، سفیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در ایران، به بیان زوایای مختلف استقلال و جنبش مشروطیت در کشور و هم‌چنین عزم خود برای اصلاحات در امور کاری سفارت و رسیدگی به مشکلات مهاجرین سخن گفت.
 
عبدالغفور لیوال در ابتدا حمله تروریستی بزدلانه و خونین به یک مراسم عروسی در کابل، در آستانه تجلیل سالگرد استقلال کشور را مجددا تسلیت گفت و خاطرنشان کرد که این حادثه تروریستی بر تمام برنامه‌های از قبل تعیین شده برای این تجلیل سایه افکند، زیرا ملت ما را سوگوار کرد.
 
وی در ادامه به بیان زوایای مختلف استرداد استقلال و فعالیت جنبش مشروطیت در کشور پرداخت و گفت: "یک قرن پیش افغانستان اولین کشوری بود که در منطقه استقلال خود را از استعمارگری به دست آورد که به تعبیری، آفتاب در سرزمینش غروب نمی‌کرد و این امر با قیام مردمی پا برهنه و نهضت سیاسی جنبش مشروطیت به رهبری امان‌الله خان غازی محقق شد".
 
سفیر افغانستان در تهران در بیان علت مداخله مجدد استعمارگران در افغانستان پس از استرداد استقلال در آن زمان گفت: "ما آن زمان یک نهضت سیاسی وطن‌پرست به نام نهضت مشروطیت داشتیم که نه صرف در جبهه جنگ، بلکه در جبهه سیاست، اقتصاد، مدرنیزه‌سازی جامعه و آوردن پدیده‌های نو به کشور مبارزه می‌کرد و به فکر خط آهن، رادیو، اداره پست، بانک، تجارت نوین، ایجاد روابط با دنیا و دیپلماسی به روش معاصر بود".
 
به گفته وی، کشوری می‌تواند به رشد و ترقی دست یابد که نهضت سیاسی پویا و وطن‌پرست در آن وجود داشته باشد و فقدان چنین چیزی، باعث شده که ما صرف در ایران حدود سه میلیون مهاجر داشته باشیم و میلیون‌ها مهاجر در کشورهای دیگر و هنوز خود درگیر جنگی تحمیل شده هستیم.
 
لیوال در مرود هدف از گرامی‌داشت سالگرد استقلال کشور گفت: "هدف ما این است که تجلیل سالگرد استقلال کشورمان برای ملت زمینه تفکر را در خصوص خود و آینده خویش ایجاد کند و اهمیت برگزاری این مراسم در این مقطع همین است".
 
وی ادامه داد که حکومت طی سال‌های اخیر توانسته نمادها و سنبل‌ها و آبدات تاریخی استقلال افغانستان را دوباره آباد کند؛ قصر دارالامان، قصر تاج بیک، قصرهای پغمان، قصر جبل‌السراج، آبدات تاریخی در قندهار، ننگرهار و سایر ولایت‌ها دوباره آباد شدند.
 
سفیر و نماینده فوق‌العاده کشور در ایران خاطرنشان کرد: "حکومت همچنین یک میراث تاریخی و معنوی در مورد حداقل 300 سال اخیر که به غارت رفته بود را به مناسبت صدمین سالگرد استقلال کشور دوباره احیا کرد و یک آرشیو بزرگ از اسناد تاریخی افغانستان را از اروپا به کشور برگردانید".
 
وی در ادامه در مورد شرایط کنونی کشور تصریح کرد: "افغانستان در مراحل تاریخی حساسی قرار دارد؛ انتخابات و بحث صلح؛ صلحی که در آن هر فرد با عزت به کشورش برگردد، صلحی که در آن ما مهاجرینی با این کمیت در هیچ کجای دنیا نداشته باشیم".
 
لیوال با بیان این‌که از کشورهایی که مردم ما را پذیرفتند سپاس‌گزاریم، تأکید کرد: اما این مهاجرت بالاخره باید پایان یابد.
 
وی ادامه داد: "ما بیش از هر کسی به صلح تشنه‌تر هستیم و این تبصره‌هایی که می گویند افغان‌ها صلح مشروط می‌خواهند، درست نیست، ما به دنبال صلح عزتمندانه هستیم".
 
سفیر کشور در تهران در بخش پایانی سخنان خود در خصوص امور سفارت و مهاجرین نیز تأکید کرد: "ما مصمم به اصلاحات هستیم و در این زمینه از مهاجرین همکاری و همراهی می‌خواهیم".
 
وی خاطرنشان کرد که سفارت افغانستان در تهران بعد از صدمین سال جشن استقلال کشور، می‌خواهد یک دوران نو را در تمام امورش آغاز کند که جزییات آن را در نشست‌های قبلی بیان کرده است.
 
لیوال با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های استقلال، اصلاحات است، خطاب به نمایندگان مهاجرین گفت: "اجازه بدهید ما در هر جایی که هستیم، اصلاحات را آغاز بکنیم، طبعا یکی از خصوصیت‌های اصلاحات از لحاظ علمی این است که بالای بعضی خوش نمی‌خورد، بعضی حتما مخالف اصلاحات هستند، اما این موانع را باید برداریم و در این زمینه از شما همکاری می‌خواهیم".
 
وی خاطرنشان کرد، این‌که چه اصلاحات، در چه بخش‌ها و چگونه به میان خواهد آمد، در مجالس بعدی بیان خواهد کرد.

  پربازدید ترین