• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام حسین (ع) امروز یک مکتب، یک چراغ، یک راه و یک معلم بزرگ آزادی و آزادگی برای همه نسل ها و عصرها به شمار می رود

 امام حسین (ع) امروز یک مکتب، یک چراغ، یک راه و یک معلم بزرگ آزادی و آزادگی برای همه نسل ها و عصرها به شمار می رود

رئیس‌جمهور اشرف غنی امروز در مراسم گرامیداشت از روز عاشورا در کابل گفت که وحدت ملی یگانه سرمایه ملی در افغانستان است که این وحدت و هم‌پذیری در بین کشورهای مسلمان بی‌نظیر و نمونه است.

امروز تعدادی از شخصیت های سیاسی از جمله رئیس جمهور معاون دومش سرور دانش در مسجد حضرت نبی اکرم در غرب کابل از روز عاشورای حسینی تجلیل و گرامیداشت به عمل آوردند.

رئیس جمهور غنی در این مراسم گفت در میان همه آشوب‌ها امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را ادا کرد و مسیر تاریخ را تغییر داد. او به تنهایی به میدان رفت، اما اکنون دیگر تنها نیست، مبارزه امام حسین (ع) امروز یک مکتب، یک چراغ، یک راه و یک معلم بزرگ آزادی و آزادگی برای همه نسل‌ها و عصرها به شمار می‌رود.  

آقای غنی بیان کرد؛ ویژگی‌های تاریخی عاشورا سبب شده تا این واقعه از همه مرزها عبور کرده و به یک پیام ماندگار برای بشریت تبدیل شود، این حرکت بزرگ و تاریخی باید در مراکز علمی و نهادهای تحقیقی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

او افزود: امروز در افغانستان همه مسلمانان و همه پیروان مذاهب از این رویداد بزرگ تجلیل می‌کنند. امام حسین (ع) به یک نقطه اتصال و الگوی هم‌پذیری برای ما مبدل شده و این همپذیری در بین همه کشورهای اسلامی بی نظیر و نمونه است.

رئیس جمهور عنوان کرد؛ هر تهدیدی که متوجه شهروندان شیعه و هزاره افغانستان باشد، من به عنوان رئیس‌جمهور کشور، یک شیعه و هزاره خواهم بود و لازم می‌دانم یاد شهدای رویدادهای تروریستی جنبش روشنایی، شهدای کورس موعود، مسجد امام زمان و دیگر شهدا را گرامی بدارم.

آقای غنی افزود: دشمنان کشور با انجام جنایت‌هایی، وحدت ملی ما را نشانه گرفته، اما شهروندان افغانستان با آگاهی و شعور بلند سیاسی به مساجد اهل تشیع رفته و مشترکا نماز ادا کردند و پیام دادند که شهروندان افغانستان به عنوان یک پیکر واحد در کنار هم قرار دارند.

او گفت هیچ توطئه پیدا و پنهان مانع وحدت ملی و همدلی مردم ما نخواهد شد. وحدت ملی یگانه سرمایه بزرگ و رمز موفقیت ما است، در این شرایط حساس باید از این سرمایه ملی حفاظت شود.

رئیس جمهور ادامه داد؛ طی پنج سال اخیر، تهداب‌های بزرگ و اساسی در بخش‌های زیربنایی، حاکمیت قانون و جوان‌گرایی در اداره و مبارزه با فساد صورت گرفته است.

غنی تاکید کرد؛ من متعهد به انکشاف متوازن، محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی برای کشور و گشوده شدن زندان جغرافیایی و طبیعی افغانستان مرکزی و دیگر نقاط کشور هستم و در این راستا گام‌های بزرگی برداشته شده است. بهسازی دشت برچی تحت کار است و بازسازی مصلی شهید مزاری به زودی شروع خواهد شد.  

وی همچنین خاطرنشان کرد؛ جمهوریت به عنوان خط سرخ من قرار دارد و اگر مانند امام حسین تنها باشم، باز هم برای جمهوریت ایستاد خواهم شد.

رئیس جمهور غنی بیان کرد؛ همان‌گونه به برگزاری به موقع انتخابات تاکید کرده بودم، اکنون نیز یادآور می‌شوم به عنوان دستور قانون اساسی در وقت معین آن برگزار خواهد شد و هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد و هیچ قدرتی مانع برگزاری انتخابات نخواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد؛ صلح بر اساس نقشه راه که مردم افغانستان در جرگه مشورتی تعیین کرده بودند، به عنوان یک پروسه ملی تعقیب می شود. صلح باعزت که امنیت را در کشور تضمین و به مالکیت افغان‌ها باشد، را تعهد خواهیم کرد.

  پربازدید ترین