• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم عبدالله، تیم غنی را به «استفاده از امکانات دولتی» متهم کرد

تیم عبدالله، تیم غنی را به «استفاده از امکانات دولتی» متهم کرد

دسته انتخاباتی "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که دسته انتخاباتی "دولت‌ساز" به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری از امکانات دولت در کارزارهای انتخاباتی سود برده است. دسته انتخاباتی آقای غنی اما این اتهام را رد می‌کند.

دفتر انتخاباتی عبدالله عبدالله امروز (پنجشنبه، 21 سنبله) در یک نشست خبری در کابل، برخی از مدارک را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و براساس آن مدعی شد که مقام‌های دولتی برای دسته انتخاباتی "دولت ساز" به رهبری محمد اشرف غنی کمپین می‌کنند.

همچنین علی احمد عثمانی، رئیس ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله مدعی شد که تیم آقای غنی در کارزارهای انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده کرده و "در کار کمیسیون انتخابات مداخله می‌کند".

آقای عثمانی افزود آنان نسبت به سلامت و شفافیت انتخابات نگران هستند، زیرا کمیسیون انتخابات به بسیاری از تعهداتش عمل نکرده است.

در همین حال چمن شاه اعتمادی، رئیس دبیرخانه کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که بیشترین شکایات مبنی بر "سوء استفاده از امکانات دولت" در این نهاد علیه دسته‌های انتخاباتی " دولت‌ساز" و "ثبات و همگرایی" در این کمیسیون ثبت‌شده است.

بنا بر این کمیسیون، تاکنون 58 مورد شکایت در این نهاد ثبت شده که بیشتر آن مربوط به استفاده از امکانات دولتی و حضور و فعالیت مقام‌های دولتی در کمپین‌های انتخاباتی است.

سه روز پیش کمیسیون ولایتی رسیدگی به شکایات انتخاباتی کابل اعلام کرد که وزیر امور خارجه، رئیس دانشگاه کابل و مشاوران رئیس جمهور غنی را به دلیل تخلف انتخاباتی به پرداخت جریمه نقدی و محروم شدن از حق رای دادن محکوم کرده است.

براساس اعلام این کمیسیون صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه به پرداخت 15 هزار افغانی به دلیل شرکت در مبارزات انتخاباتی تیم "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله عبدالله محکوم شده است.

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور فرهنگی، عبدالرحیم عزیزی، مشاور رئیس جمهور غنی و حمیدالله فاروقی رئیس دانشگاه کابل نیز به دلیل حضور و فعالیت به نفع تیم آقای غنی از سوی این کمیسیون جریمه و از حق رای شدند.

براساس قانون انتخابات کارمندان دولتی حق ندارند از امکانات دولتی به نفع و یا علیه نامزد خاص استفاده کنند و در زمان ماموریت از نامزد مشخص به صورت رسمی حمایت کنند.

با لغو شدن مذاکرات صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان کارزارهای انتخاباتی در کشور گرم‌تر شده است.

گزارش‌هایی قبل از آن وجود داشت که ممکن است به دلیل به نتیجه‌رسیدن مذاکرات صلح انتخابات لغو شود و یا دوباره به تاخیر بیفتد.

در ادامه کارزارهای انتخاباتی، امروز برخی برزگان قوم "احمدزی" حمایت‌شان را از محمد اشرف غنی در خیمه لوی جرگه اعلام کردند.

همچنین شهاب حکیمی، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به هدف کمپین انتخاباتی به ولایت میدان وردک رفته است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری تا دو هفته دیگر در ششم میزان) برگزار شود.

کمیسیون مستقل انتخابات کشور گفته که روند انتقال مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به ولایت‌ها رو به تکمیل است.

  پربازدید ترین