• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در یک ماه آینده دست آوردهای بزرگی در جهت حل مشکلات اساسی مهاجرین در ایران به میان خواهد آمد

در یک ماه آینده دست آوردهای بزرگی در جهت حل مشکلات اساسی مهاجرین در ایران به میان خواهد آمد

سفارت افغانستان در تهران می‌گوید که در دیدار سفیر و نماینده فوق‌العاده کشور با مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، در خصوص کلیه مسائل و مشکلات مهاجرین مقیم ایران، به طور ویژه در خصوص تمدید پاسپورت‌های خانواری (450 هزار نفر)، صدور دفترچه اقامتی موقت خروج و مراجعت جهت سفر به افغانستان در همه ولایت‌های این کشور، صدور گواهی‌نامه رانندگی بدون شرط تاهل برای کلیه مهاجرین، ثبت‌نام کلیه دانش آموزان فاقد مدرک در مدارس دولتی ایران و صدور مجوز فعالیت رسمی برای دانشجویان، فرهنگیان و ورزشکاران صحبت شده است.

این دیدار عبدالغفور لیوال، سفیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در ایران و جمعی از اتشه‌ها و دیپلمات‌های ارشد این سفارت روز یک‌شنبه گذشته(30 سنبله) با دکتر مهدی محمودی، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در این دفتر صورت گرفته است.
 
در  یک خبرنامه سفارت کشور در مورد این دیدار آمده است که "این ملاقات در یک فضای دوستانه و با روحیه همکاری متقابل مثبت در جهت حل مسائل و مشکلات اقشار مختلف مهاجرین افغان مقیم ایران برگزار شد و انشاءالله طی یک ماه آینده شاهد دستاوردهای بزرگی در جهت حل مشکلات اساسی و ارائه خدمات و تسهیلات بیستر برای مهاجرین خواهیم بود".
 
انتخاب سفیر جدید افغانستان، دریچه‌ای جدید برای هماهنگی‌های بیشتر
در همین حال، به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت داخله ایران، دکتر مهدی محمودی در دیدار عبدالغفور لیوال، انتخاب سفیر جدید افغانستان در این کشور را دریچه‌ای جدید در جهت هماهنگی‌های بیشتر در حوزه رسیدگی به امور اتباع و مهاجرین دانست.
 
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته خدمات قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت، معیشت و حرفه‌آموزی به اتباع و مهاجرین افغانستانی ارائه کرده و امروزه با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران که در حوزه اقتصادی تأثیراتی را به همراه داشته، این خدمات همچون قبل و حتی بیشتر و وسیع‌تر در حال ارائه است.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران اضافه کرد: اداره اتباع و مهاجرین خارجی به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده در میان دستگاه‌های مختلف کشور، خدماتی در حوزه مهاجرین و اتباع خارجی فراهم کرده و انتظار می‌رود دولت افغانستان نیز در جهت تسهیل در این امور، بیش از قبل با دولت ایران همکاری داشته باشد.
 
خدمات بیمه‌ای و درمانی
دکتر محمودی با بیان این که ایران با نگاه بشردوستانه و انسان‌دوستانه در امور پناهندگان و ارائه خدمات به‌آنان هیچ وقت کم کاری نکرده است، گفت: "در سال 1398 تعداد 92 هزار نفر از اتباع خارجی پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و همچنین برای اقشار آسیب‌پذیر نیز تدابیری اندیشیده‌ایم تا روند درمانی آن‌ها از قبیل عمل‌های جراحی و حتی اهدای عضو به صورت رایگان انجام شود".
 
فرمان تاریخی رهبر انقلاب اسلامی
وی در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی رهبر انقلاب اسلامی خصوص آموزش اتباع و مهاجرین افغانستانی لازم‌التعلیم حتی اتباعی که فاقد مدارک هستند، یادآور شد: تاکنون  اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه آموزش و سوادآموزی و ساخت مدارس برای اتباع خارجی انجام شده و  افراد لازم‌التعلیم می‌توانند به هر کدام از دفاتر خدمات اتباع که در سراسر کشور هستند، مراجعه و پس از طی مراحل ثبت نام مشغول تحصیل شوند.
 
صدور کارت‌های مجاز کار
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران به صدور کارت‌های مجاز کار برای اتباع افغانستانی نیز به عنوان یکی دیگر از خدمات ارائه شده به این افراد اشاره کرد و افزود: در طرح‌های آمایشی که سالیانه برگزار می‌شود برای بسیاری از اتباع با توجه به تخصص و حرفه‌ای که فراگرفته‌اند، کارت کار صادر می‌شود، تا این افراد هم در زمانی که در ایران مشغول کار هستند و هم در زمان بازگشت به کشور متبوع خود، به عنوان یک فرد حرفه‌ای و دارای تخصص شناخته شده و در حوزه‌ای که تخصص دارند ادامه کار دهند.
 
بازگشت عزتمندانه
وی اضافه کرد: در این میان انتظار می‌رود دولت افغانستان نیز شرایطی را برای بازگشت عزتمندانه این افراد به کشور خود ایجاد کند تا این افراد در آرامش کامل در کشور خود مشغول به کار شوند.
 
مهاجرین غیرمجاز
دکتر محمودی با بیان اینکه نباید شرایط به صورتی باشد که اتباع و مهاجرین افغانستانی بازگشت به وطن خود را فراموش کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه مهاجرین غیرمجاز باید دولت افغانستان تدابیری را بیندیشد و در طی جلساتی با کشور ایران به یک راهکار مشترک برسد.
 
وی در بخش دیگری از این دیدار به مسئله کودکان کار اشاره کرد و گفت: در این خصوص طرح‌هایی را آغاز کرده‌ایم و دولت افغانستان هم باید پای کار باشد تا بحث کودکان کار مشخص شود. با شناسایی خانواده‌های کودکان کار و متکدیانی که در ایران حضور دارند، می‌توان با مشاوره، ترتیبات قابل توجهی را در حوزه ساماندهی آن‌ها اتخاذ کرد.
 
مباحث فرهنگی و ورزشی
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: در مباحث فرهنگی و ورزشی نیز ما شرایط بسیار مناسبی را برای اتباع و مهاجرین خارجی فراهم کرده‌ایم و در مواردی شاهد بوده‌ایم که جوانان افغانستانی در رشته‌های مختلف ورزشی به موفقیت‌های خیلی خوبی دست پیدا کرده‌اند. در این زمینه نیز دولت افغانستان می‌تواند همکاری‌های خیلی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

صدور گواهینامه رانندگی
وی افزود: صدور گواهینامه رانندگی یکی از خدماتی است که جمهوری اسلامی ایران برای اتباع و مهاجرین افغانستانی در نظر گرفته و هماهنگی‌های لازم نیز در این خصوص با دستگاه‌های مختلف انجام شده و به زودی شاهد این اتفاق بزرگ خواهیم بود.
 
تشکیل جلسات کارشناسی
در این دیدار مقرر شده جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان سفارت افغانستان و اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران تشکیل و با تشریک مساعی و ورود میدانی و اجرایی توسط سفارت کشور، اقدامات لازم برای حل مشکلات موجود در چهارچوب ضوابط به عمل آید.

  پربازدید ترین