• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

39 دانشجوی نخبه انصراف تحصیلی می دهند؛ درد دلی که شاید بوی اعتراض دهد!

 39 دانشجوی نخبه انصراف تحصیلی می دهند؛ درد دلی که شاید بوی اعتراض دهد!

شماری از دانشجویان افغانستانی برتر در کنکور کارشناسی ارشد در جمهوری اسلامی ایران که رتبه‌های زیر 100 آورده‌اند، از تغییر به یک‌باره لایحه وزارت علوم این کشور، برخلاف سال‌های گذشته که آن‌ها را از پرداخت شهریه معاف می‌کرد، و هم‌چنین نپذیرفته شدن درخواست بورسیه ایشان، شکایت دارند و می‌گویند که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و تصمیم گرفته‌اند به صورت دسته جمعی، انصراف تحصیلی دهند.

در یک نامه سرگشاده 39 تن از این دانشجویان افغانستانی برتر در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایران با عنوان "درد دلی که شاید بوی اعتراض دهد!"، که در فضای مجازی نشر شده است از بلاتکلیفی و سرگردانی این دانشجویان نخبه و بی‌توجهی به آن‌ها سخن گفته شده است.
 
در این نامه سرگشاده آمده است: "چند هفته‌ای است که از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال 1398 می‌گذرد، و ما دانشجویان افغانستانی مقیم ایران خوشحالیم از این‌که توانستیم پس از یکسال تلاش و کوشش رتبه‌های مطلوبی در این آزمون کسب کرده و به بهترین دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران راه یابیم. اما آن‌چه که برای ما بزرگتر و مهمتر و حائز اهمیت‌تر از این خوشحالی بود، امید به بورسی بود که طبق بخش‌نامه سال 1396 وزارت علوم، دانشجویان افغانستانی حائز رتبه زیر 100 کنکور کارشناسی ارشد را از پرداخت شهریه معاف می‌کرد".
 
در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: "سال 96 بود که خبری از یک نخبه مهاجر در رسانه‌ها پیچید؛ رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد به علت عدم توان مالی و خلاف میل باطنی‌اش تصمیم به انصراف از تحصیل و پا گذاشتن بر تلاش حداقل یک‌ساله خویش گرفته بود. امواج این خبر باعث شد که مسئولین محترم وزارت علوم به فکر بیفتند و در نهایت تصمیم بر معافیت دانشجویان نخبه حائز رتبه‌های زیر صد کنکور کارشناسی ارشد از پرداخت شهریه گرفتند. این روند تا سال 97 ادامه پیدا کرد و امیدی شد در قلب دانشجویان پرتلاش مهاجر افغانستانی که به امید آن تلاش خود را چند برابر کنند و بر سد کنکوری که مقابلشان قرار داشت، فائق آیند و افتخار آفرینی نمایند. امری که در سال‌های 97 و 98 نیز شاهد آن بودیم".
 
اما به گفته این دانشجویان افغانستانی، حالا که موفق به کسب رتبه یک رقمی و دو رقمی کنکور ارشد سال 98 در ایران شدند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ "بلاتکلیفی که خبر از ملغی شدن ناگهانی و یک‌باره این آیین نامه می‌دهد. تصمیمی که پس از شرکت در آزمون و قبولی و حتی ثبت نام دانشجویان در دانشگاه‌ها گرفته شد و افراد حائز رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی کنکور ارشد را در بهت و سرگردانی فرو برد".
 
این دانشجویان ادامه داده‌اند: "جالب آن‌که، ابتدا درخواست بورسیه دانشجویان را می‌پذیرفتند، اما به یک‌باره از این روند اعراض شد و با این سخن که مکانیسم این امر تغییر یافته و ما به دانشگاه‌ها نامه زدیم و بایستی از طریق دانشگاه اقدام شود، دانشجویان را روانه  دانشگاه‌های‌شان کردند. پس از مراجعه دانشجویان به دانشگاه‌ها، دانشگاه‌ها از وجود چنین رویه و دستورالعملی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و این موجب سرگردانی بیش از پیش دانشجویان شد".
 
به گفته این دانشجویان برتر افغانستانی در کنکور کارشناسی ارشد ایران، در این اثناء، به ناگاه اعلام شد که فقط رتبه‌های یک تا سه ممکن است از پرداخت شهریه معاف شوند و حتی رتبه چهار نیز بایستی شهریه بدهد؛ "این خبر موجب مراجعه ما به سازمان امور دانشجویان شد که در کمال تعجب کارمند سازمان اظهار می‌کردند که چنین بخش‌نامه‌ای اصلا وجود ندارد!".
 
در ادامه این نامه سرگشاده دانشجویان برتر افغانستانی آمده است: "تلاش‌ها و درخواست‌ها برای دیدار با دکتر علیزاده، مدیرکل محترم دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم بی‌ثمر ماند و ایشان حتی حاضر به گفتگو با دانشجویان نشدند و تنها موفق به صحبت با خانمی که خود را منشی ایشان خطاب می‌کرد، اما حتی از عنوان کردن فامیل خود نیز سرباز می‌زد، شدیم که ایشان در اظهار نظری عجیب مدعی شدند که هیچ‌گاه بورسیه‌ای وجود نداشته و اگرهم بوده، برای رتبه‌های یک ‌تا سه بوده است".
 
به گفته آن‌ها، اکنون پس از این تحولات حتی شاهد آن هستند که به دو ‌نفری که حائز رتبه یک‌ تا سه شده‌اند می‌گویند شما نیز ترم اول بایستی شهریه پرداخت کنید!
 
این دانشجویان در پایان از یأس و ناامیدی خود نوشته‌اند: "حال ماییم و امیدی که در حال رنگ باختن است. امیدی که با رنگ باختن آن مسیر زندگی ما نیز تغییر خواهد کرد و این شاید موجب مرگ روحی بسیاری از ما نیز باشد. در این مدت ما تسلای یکدیگر بودیم و مانعی جهت انصراف دیگری از ادامه تحصیل، اما چه کنیم مجدد با تلخی و سردی و بی رحمی واژه‌هایی چون مهاجرت، وضع معیشتی نامطلوب و هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل روبرو هستیم. برخی از ما چه پسر چه دختر خود سرپرست خانوار هستیم و برخی دیگرمان کمک حال پدر؛ پدرانی که در کسوت شریف کارگری مشغولند. و ما به شوق تحصیل و کسب ‌علم و ‌دانش بسیاری از رنج‌ها را تحمل نمودیم، اما اکنون دنیای خویش را وارونه و‌ در آستانه فروپاشی می‌بینیم".
 
دانشجویان افغانستانی برتر در کنکور کارشناسی ارشد ایران در پایان تأکید کردند که در چنین شرایطی، چاره‌ای جز انصراف دسته جمعی از تحصیل وجود ندارد.
 
اسامی 39 دانشجوی امضاکننده این نامه سرگشاده که تصمیم گرفته‌اند به صورت دسته جمعهی از ادامه تحصیل انصراف بدهند، به شرح زیر است:
1. محمد حسینی/ رتبه 19 برنامه ریزی توسعه روستایی/ رتبه 17 بازاریابی گردشگری/ رتبه 21 برنامه ریزی توسعه گردشگری ـ برنامه ریزی توسعه جهانگردی علامه طباطبایی/ روزانه
 2. سید محمد حسینی/ رتبه 48 / مهندسی برق/ مخابرات سیستم/ دانشگاه تهران/ روزانه
 3. عبدالکریم تاجیکی/ رتبه 39/ کشاورزی/ حشره شناسی/ دانشگاه باهنر کرمان/ روزانه
 4. احمد یوسفی/ رتبه 71/ فلسفه/ فردوسی مشهد/ روزانه
 5. علی هادی بیانی/ رتبه 11/ زمین شناسی/ منا‌بع آب های زیرزمینی/ دانشگاه تهران/ روزانه
7.معصومه حکیمی/ رتبه 35/ ژئومورفولوژی/ دانشگاه تهران/ روزانه
8.رحمان محمدی/ رتبه 68/ مهندسی برق/ مخابرات میدان/ دانشگاه صنعتی شریف/ روزانه
 9. گلپری نوروزی/ رتبه 3/ مهندسی استخراج/ دانشگاه تهران/ روزانه
 10.ثریا کرامتی/ رتبه 16/ مهندسی معدن/ فرآوری مواد معدنی/ دانشگاه صنعتی اصفهان/ روزانه
 11.راحله حسینی/ رتبه 64/ مهندسی معدن/ اکتشاف/ امیرکبیر تهران/ شبانه
 12.(سیده) زینب حسینی/ رتبه 24 میکروبیولوژی/ 49 ژنتیک/ دانشگاه تهران رشته ژنتیک
 13. امیرحسین امینی/ رتبه7 مهندسی معدن- مکانیک سنگ/ دانشگاه تهران/ روزانه
 14. مبارکه غلامی/ رتبه 8 مهندسی کشاورزی - اقتصاد کشاورزی/ دانشگاه تهران/ روزانه
 15. ذبیح الله فیاضی/ رتبه 44 مهندسی معدن - مکانیک سنگ/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ تونل و فضاهای زیرزمینی
 16. مهدی رحمانی/ رتبه 75 برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مدیریت شهری/ دانشگاه تربیت مدرس / روزانه
 17. سید محمدحامد رفعت/ رتبه 3/ حقوق بین الملل/ دانشگاه تهران/ روزانه
18. سید محمد مصطفی ابراهیمی/ رتبه 9 گیاه پزشکی - بیماری شناسی گیاهی/ دانشگاه فردوسی مشهد/ روزانه
 19. مهدی محمدی/ رتبه 78 علوم و مهندسی آب - منابع آب / تبریز
 20.مرضیه محمدی/ رتبه 63میکروبیولوژی/ رتبه 76بیوتکنولوژی/ رتبه 100ژنتیک/ میکروبیولوژی میکروب های بیماری زا، دانشگاه الزهرا تهران، روزانه
 21.زهرا اسحاقی/ رتبه 36 مترجمی زبان انگلیسی/ دانشگاه خوارزمی تهران/ روزانه‌
 22. جواد محمودی/ رتبه 47 علوم شناختی ـ روانشناسی شناختی/ دانشگاه فردوسی مشهد/ روزانه
 23. فهیمه حسینی، رتبه 72 مدیریت مالی/ دانشگاه الزهرا تهران/ روزانه
 24.مریم جعفری رتبه 23مهندسی اقتصاد کشاورزی/ رشته بازاریابی محصولات کشاورزی/ دانشگاه فروسی مشهد/ روزانه
 25.آرزو کاظمی/ رتبه 7مهندسی کشاورزی ـ گیاه پزشکی/ رشته بیماری شناسی گیاهی/ دانشگاه ولی عصررفسنجان/ روزانه
 26.زبیده خاوری/ رتبه 60 علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی/ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران/ روزانه
  27.زینب (سادات) حسینی/ رتبه 20/ طراحی شهری/ دانشگاه فردوسی مشهد/ روزانه
28.عاطفه کاظمی/ رتبه 53/ علوم اجتماعی/ دانشگاه تهران
29. معصومه رحیمی/ رتبه 12/ ارتباط تصویری/ دانشگاه هنر تهران/ روزانه
30.الهام فیضی/ رتبه84/ باستان شناسی/ دانشگاه کاشان/ روزانه
  31. زهرا هزاره/ رتبه 6 زمین شناسی زیست محیطی/ رتبه 6 ژیوشیمی/ دانشگاه خوارزمی/ روزانه
32.احمد حیدری/ رتبه 78 مهندسی معدن گرایش مکانیک سنگ/ دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)/ روزانه
33.علی حسین عبداللهی/ رتبه 4 آگروتکنولوژی/ رتبه 3 المپیاد کشوری/ بیوتکنولوژی کشاورزی/ دانشگاه تهران/ روزانه
34. روح الله محمدی/ رتبه 40 مطالعات منطقه‌ای/ مطالعات منطقه‌ای/ دانشگاه تهران/ روزانه
35- سید محمد موسوی/ رتبه 11 علوم سیاسی/ جامعه شناسی سیاسی/ دانشگاه تهران/ روزانه
36. سمانه بربری/ رتبه 9 مهندسی معدن/ گرایش اکتشاف/ دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران/ روزانه
37.رعنابخشی/ رتبه 17مهندسی پلیمر/ گرایش فرآورش/ دانشگاه تهران/ روزانه
38.محمد رضا صفری/ رتبه 36علوم سیاسی و 54 اندیشه سیاسی/ دانشگاه فردوسی مشهد/ روزانه
39. انیسه عظیمی/ رتبه 13 اکوهیدرولوژی و 35 مدیریت و کنترل بیابان/ دانشگاه تهران

  پربازدید ترین