• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مردم چشم انتظار نتایج انتخابات و نگران از بحران احتمالی

مردم چشم انتظار نتایج انتخابات و نگران از بحران احتمالی

باگذشت هشت روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، هر روز تیم های انتخاباتی مدعی پیروزی خود و تقلب گسترده و سازمان یافته تیم رقیب می شوند که نگرانی مردم را نسبت به بحران جدید بعد از اعلام نتایج و بن بست انتخاباتی افزایش می دهد.

بر اساس تقویم کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری کشور، ‌نتایج رای گیری ششم میزان، 27 همین ماه  اعلام خواهد شد.
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به رهبری «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی و «محمداشرف غنی» رئیس جمهور، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی و «حکیم تورسن» تاکنون ادعای پیروزی کرده اند.

اما هر دو تیم حاکم اتهامات انجام تقلب گسترده و سازمان یافته علیه تیم رقیب وارد کرده و شکایت های را نیز به گفته خود آنها با اسناد و مدارک در کمیسیون رسیدگی به شکایات هم ثبت کرده اند.

تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله مدعی است که انتخابات به دور دوم نخواهد رفت و تیم آنها آراء لازم را برای تشکیل دولت آینده کسب کرده اند.

عبدالله در نشستی مطبوعاتی در کابل گفت: اگر تقلب سازمان یافته تیم دولت ساز به رهبری «محمد اشرف غنی» مورد رسیدگی قرار گیرد که در نتیجه آراء تقلبی آنها پاکسازی شود رای تیم ثبات و همگرایی نسبت به دیگر تیم قابل مقایسه نخواهد بود.

عبدالله تأکید کرده است که هیچ آراء بدون ثبت در دستگاه بیومتریک را نمی پذیرد و کمیسیون هم قول داده است که آراء بیومتریک ناشده را باطل اعلام خواهند کرد.

اما در جناح رقیب وی هرچند تأکید دارند که نامزدان انتخابات دور چهارم باید منتظر اعلام نتایج از طریق کمیسیون انتخابات که مرجع اصلی و قانونی است، باشند اما طرفداران آنها خواستار معتبر شمرده شدن آراء بدون ثبت در دستگاه بیومتریک نیز هستند.

«فضل هادی مسلمیار» حامی تیم ثبات و همگرایی هفته گذشته در نشست عمومی مجلس مدعی شد که با زور آراء بدون ثبت بیومتریک را معتبر خواهد ساخت که این تهدید وی با واکنش گسترده احزاب و مردم افغانستان در صفحات اجتماعی مواجه شد.

وی دو روز پس از این تهدید مجبور به عذرخواهی از کمیسیون انتخابات گردید.

تیم دولت ساز نیز با برگزاری نشست های مطبوعاتی از طرف مقابل خواست که منتظر داوری کمیسیون باشند اما رهبری این تیم به طرفداران خود اطمینان دادند که برنده هستند و دولت آینده را آنها تشکیل خواهند کرد.

«امرالله صالح» در نشستی خبری در کابل گفت که پیروزی آنها سیل آسا خواهد بود و اکثریت قاطع آراء مردم را بدست آورده اند.

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور نیز دیروز «شنبه در دیدار با نیروهای امنیتی گفت که تا سه هفته آینده نتیجه انتخابات ریاست جمهوری براساس آراء پاک مردم اعلام می شود و رئیس جمهوری جدید سوگند یاد خواهد کرد. وی افزود: تا آن زمان در خدمت مردم و نیروهای امنیتی کشور است.

«رحمت الله نبیل» یکی دیگر از نامزدان چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری باور دارد که دور اول انتخابات به علت تقلب گسترده تیم های حاکم برنده ندارد و کمیسیون باید با تفکیک آراء پاک و ناپاک برای دور دوم انتخابات هم آمادگی بگیرد.

«عبدالطیف پدرام» نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری کشور اما آمریکا را مسئول همه چالش های انتخاباتی دانسته و بازی های «دونالد ترامپ» را درصلح و انتخابات دلیل اصلی کم رنگ بودن حضور مردم در پای صندوق های رای می داند.

وی تأکید کرد که از اول در صداقت امریکا برای تأمین صلح باور نداشت و این تبلیغات باعث شد که مردم به پای صندوق های رای کمتر حضور یابند.

به گفته پدرام «زلمی خلیل زاد» فرستاده ویژه آمریکا نقش محوری در تخریب انتخابات داشت و اعتماد به وی کار نادرست است.

درخواست سازمان های بین المللی از نامزدها برای خویشتنداری از اظهارات غیرمسوولانه
سازمان های بین المللی و کشورهای خارجی نیز از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کشورمان خواستار خویشتنداری شده و تأکید کرده اند که از اظهارات غیر مسئولانه خودداری به تعهداد که خود در کمیسیون انتخابات داده اند، پیروی کند.

«تدامیچی یاماماتو» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان با حضور در کمیسیون انتخابات گفت که اکنون صبر و بردباری نیاز است تا نهادهای انتخاباتی کارهای بخش شمارش آراء  را برسی و به شکایت های رسیدگی صورت گیرد.

وی افزود: همه گروه ها باید به مکلفیت های خود پایبند مانده و به قانون و عملکرد کمیسیون ها احترام بگذارند.

یاماماتو خطاب به اعضای کمیسیون انتخابات کشور گفت که شفافیت امری حیاتی و مهم است و از نمایندگان نامزدان نیز خواست که ناظران خود را برای نظارت از روند شمارش آراء بفرستند.

آنتونیو گوترش نیز ضمن استقبال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مردم افغانستان در پای صندوق های آرا از همه طرف های دخیل در  انتخابات کشور خواست که کمیسیون های انتخاباتی را در روند تأمین شفافیت همکاری کند.

افغانستان نگران بن بست انتخاباتی
اما در این میان مردم افغانستان که طی چهل سال گذشته قربانیان اصلی جنگ و بحران بوده اند نگران بن بست انتخاباتی و بروزچالش ناشی از آن هستند.

مردم افغانستان با توجه به بحران انتخابات سال 2014 که کشور را تا لبه پرتگاه رسانده بود و با مداخله آمریکا منجر به تشکیل دولت وحدت ملی برخلاف قانون اساسی  کشور شد، این بار هم با ادعاهای مشابه نگران بحران جدید هستند.

«علی رضا حسنی» یکی از شهروندان کشورمان در کابل می گوید: اعلام پیروزی زودهنگام نامزدان بدون احترام به صلاحیت قانونی کمیسیون فرصت را برای بحران مساعد می کند.

وی باور دارد که رهبران کشور به قانون و تعهد خود که در کمیسیون انتخابات کرده اند پای بند نبوده و همه چیز با زور و قدرت وزن می کنند.

به اعتقاد حسنی نتیجه قدرت نمایی و زورگویی جنگ و بحران خواهد بود که قربانی اصلی آن مردم افغانستان هستند.

یکی دیگر از شهروندان کشور از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد که فراتر از قانون عمل می کنند و از ایجاد بحران در کشور هراسی ندارند زیرا خانواده های آنها در افغانستان نیست.

مردم افغانستان از کمیسیون انتخابات می خواهند که تلاش کنند با مدیریت درست کشور را از بحران نجات داده و آراء پاک مردم را به کرسی قدرت برساند تا در آینده اعتبار انتخابات اعاده شده و باعث حضور گسترده در پای صندوق های رای منجر شود.

عزیزالله شهروند دیگر کشورمان می گوید، نگران است که آرای مردم در نتیجه انتخابات و تشکیل دولت جدید تعیین ‌کننده نباشد و تقلب گسترده بار دیگر تجربه انتخابات 2014 را تکرار کند.

کمیسیون انتخابات کشور شب گذشته اعلام کرد که تمام مواد مهم انتخاباتی از ولایت‌ها به مرکز رسیده و روند ثبت آن در دستگاه مرکزی آغاز شده است.

«مولانا عبدالله» یک بار دیگر تأکید کرد که نامزدان از پیش داوری در باره نتیجه انتخابات خودداری کرده و منتظر باشند که کمیسیون در 27 میزان نتیجه ابتدایی و در 16 عقرب  نتیجه نهایی را اعلام کند.

  پربازدید ترین