• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افتتاح مرکز فرهنگی در هرات روابط و مناسبات فرهنگی میان دو افغانستان و ایران را افزایش خواهد داد

افتتاح مرکز فرهنگی در هرات روابط و مناسبات فرهنگی میان دو افغانستان و ایران را افزایش خواهد داد

سفیر ایران درافغانستان در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات، گفت: افتتاح مرکز فرهنگی در هرات روابط و مناسبات فرهنگی میان دو کشور را افزایش خواهد داد.

امروز یکشنبه رایزنی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات با حضور سفیر و سرکنسول ایران در افغانستان و مقامات محلی و نظامی، فرهنگیان، شاعران و دانشجویان در هرات افتتاح شد.

«محمد رضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات ضمن تبریک برگزاری انتخابات به مردم افغانستان گفت: انتخابات نمادی از مردم سالاری در نظام افغانستان و مشارکت شهروندان افغانستان در تعیین سرنوشت خود است.

وی بیان داشت: امیدواریم تا دولت جدید با تدابیر لازم امنیت و ثبات و در نهایت صلح را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورد.

 سفیر ایران در کابل اضافه کرد: هرات شهری با ویژگی‌های برجسته، مظهر همدیگر پذیری و مهربانی در افغانستان است و افتتاح مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران در این شهر می‌تواند باعث افزایش همکاری میان دو کشور در عرصه فرهنگی و اجتماعی شود.

وی بیان داشت: مناسبات ایران و افغانستان براساس نقشه ترسیم شده با توجه به منافع متقابل و دو طرف برای اساس مناسبات دولتی و غیردولتی افزایش خواهد یافت.

بهرامی ادامه داد: با افتتاج مرکز فرهنگی در هرات باید به سراغ کارهای مشترک رفت. به عنوان نمونه در حال حاضر دانشگاه علامه ایران و دانشگاه هرات قرارداد پذیرش دانشجو امضا کرده که نیمی از از واحدهای درس در هرات و بخشی دیگر در تهران تدریس شود.

وی گفت: هرات از اهمیت خاص فرهنگی  برخوردار بوده و استفاده و بهره برداری از این فرصت ها سبب گسترش روابط فرهنگی می‌شود.

از سوی دیگر «محمد صدیقی‌فر» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات بیان داشت: افتتاح مرکز فرهنگی ایران در هرات و مرکز فرهنگی افغانستان در مشهد فرصتی برای بهره مندی از ظرفیتهای متقابل بوده و باعث افزایش داد و ستد فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.

وی گفت: منحصر کردن مفاخر ادبی و فرهنگی دو کشور به مرزهای سیاسی که در گذشته رخ داده باید کنار گذاشته شده و این فرصت را بوجود بیاوریم که مردم دو کشور از این مفاخر استفاده کنند.

سرکنسول ایران در هرات تاکید کرد: هر چند هرات از نظر فرهنگی با خراسان قرابت نزدیکتری دارد، اما باید نگاه به سرتاسر افغانستان باشد و باید با همکاری و انتقال تجربه زمینه فرهنگی میان دو کشور را فراهم کنیم.

«غلام داوود هاشمی» معاون والی هرات نیز در این مورد گفت: همانگونه که کشور ایران در طول تاریخ ملت و حکومت افغانستان را حمایت کرده، آغاز به کار مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات گامی دیگر در راستای همدیگر پذیری و مستحکم کردن روابط میان دوملت مسلمان است.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا با آغاز به کار مرکز فرهنگی در هرات بتوان روابط اجتماعی و فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و افغانستان را بیشتر از گذشته گسترش داد.

«توریالی غیاثی» رئیس عمومی روابط فرهنگی وزارت خارجه افغانستان نیز تاسیس مراکز فرهنگی در کشورهای مختلف و در چهارچوب روابط میان کشورها و در شعاع دیپلماسی را از جمله فعالیت‌های مهم در امر تحکیم روابط دوجانبه میان ملت ها دانست.

وی بیان کرد: جغرافیا، فرهنگ و شباهت‌های نزدیک مردم افغانستان با کشور ایران سبب خواهد شد تا برنامه‌های فرهنگی گسترش یابد و ادامه این برنامه‌ها سبب مستحکم‌تر شدن روابط خواهد شد.

  پربازدید ترین