• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: ممکن نتایج ابتدایی با تأخیر اعلان شود

کمیسیون انتخابات: ممکن نتایج ابتدایی با تأخیر اعلان شود

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که با توجه به کندی طی مراحل معلومات بایومتریک، احتمالا نتایج ابتدایی انتخابات با تاخیر اعلام شود.

قرار بود این نتایج در 27 ماه میزان اعلام شود.

مولانا محمد عبدالله، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات می‌گوید که با گذشت یازده روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از جملۀ 26 هزار و 568 محل رای‌دهی، معلومات ابتدایی 22 هزار و 400 دستگاه و معلومات نهایی 14 هزار دستگاه بایومتریک به دفتر مرکزی منتقل شده است.

آقای عبدالله در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: "اگر معلومات بایومتریک انتخابات 6 میزان به همین شکل طی مراحل شود، اعلان نتایج انتخابات تا 27 میزان ناممکن می‌باشد."

بر بنیاد تقویم انتخاباتی، ده روز به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است.

به گفتۀ کمیسیون انتخابات، چهار هزار و 684 مرکز در سراسر کشور در روز انتخابات باز بوده است. این کمیسیون آمار رای‌دهندگان را نزدیک به 2.7 میلیون نفر اعلام کرده است.

بهانه‌ در تأخیر اعلام نتایج و افزایش شک و تردیدها
شماری از دسته‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند، هر نوع بهانه‌جویی از سوی کمیسیون انتخابات، سبب طولانی شدن روند انتخابات می‌شود و شک و تردیدها را نسبت به این روند افزایش می‌دهد.

نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید، هر نوع بهانه‌جویی نشان دهندۀ نقطه ضعف کمیسیون انتخابات محسوب می‌شود و شفافیت روند انتخابات را نیز متاثر می‌سازد.

به گفتۀ آقای ایوب زاده، مسئولان کمیسیون انتخابات با بهانه‌جویی‌های شان روند شمارش آرای انتخابات را طولانی‌تر می‌کنند و شک و تردیدها را نسبت به این روند ملی افزایش می‌دهند.

محمد قیس یاسینی، رئیس موسسۀ دیدبان انتخابات آزاد و شفاف (فتوا) می‌گوید، مسئولان کمیسیون انتخابات با این بهانه جویی‌ها مسئولیت گریزی کرده و برای به تأخیر انداختن اعلام نتایج انتخابات زمینه‌سازی می‌کنند.

به گفتۀ او، کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی در وضعیت بحرانی قرار دارد و کمیسیون انتخابات به جای بهانه‌جویی‌ها باید هر چه زودتر به وعده‌هایش عمل کند.

یاسین نگاه، سخنگوی تیم امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبیل می‌گوید، بهانه جویی‌های کمیسیون انتخابات از آغاز روند انتخابات تا حالا نشان می‌دهد که آنان توان برگزاری انتخابات شفاف را نداشته‌اند، اما کمیشنران این کمیسیون با توجه به فجایع صورت گرفته در انتخابات قبلی، این بار با تأکید بر روی آرای بایومتریک شده، مسئولانه تر عمل خواهند کرد.

به گفتۀ او، عامل برخی از بهانه‌های مسئولان کمیسیون انتخابات مانند قطع بودن انترنت، خراب بودن سیستم یا نرسیدن مواد انتخاباتی از ولایات به مرکز، فشارهای بیرونی بر سر کمیسیون است.

آقای نگاه می‌افزاید، با وجود تمام نگرانی‌ها و بهانه جویی‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، راهی جز اعتماد به این کمیسیون‌ها وجود ندارد و تا تاریخ اعلام نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات باید منتظر ماند.

فضل احمد معنوی، عضو تیم ثبات و همگرایی می‌گوید که کند بودن روند وارد کردن آرای بایومتریک شده به سیستم سبب نگرانی آنان شده است.

به گفتۀ آقای معنوی، تمرکز کمیسیون انتخابات به نتایج کاغذی آرا ضیاع وقت است و کمیسیون باید تنها آرای بایومتریک شده را حساب کنند، زیرا تنها این آرا برای تمام جناح‌ها قابل قبول است.

  پربازدید ترین