• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار اتحادیه اروپا در باره وقوع مجدد بحران انتخاباتی 2014 در افغانستان

هشدار اتحادیه اروپا در باره وقوع مجدد بحران انتخاباتی 2014 در افغانستان

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، ‌ از نامزدهای ریاست جمهوری کشور خواست به نتیجه ای که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام می کند، تمکین و از تکرار بحران انتخاباتی 2014 در افغانستان جلوگیری کنند.

"پیر مایادون" در مصاحبه با شبکه طلوع گفت:‌ شرایط امروز با 2014 کاملا متفاوت است، به اعتقاد من، مردم افغانستان روز به روز بیشتر خواهان صلح، ثبات و وحدت ملی هستند.

مایادون خواستار حفظ بیطرفی کمیسیون انتخابات شد و افزود، اگر اعلام نتیجه از سوی این کمیسیون بیش از حد طول بکشد، انتخابات ریاست جمهوری به بحران تبدیل خواهد شد.

به گفته او، مشکلات فنی، ناامنی و فقدان علاقه، از دلایل اصلی حضور کمرنگ مردم در انتخابات ریاست جمهوری است.

"اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله"‌ که از نامزدهای انتخابات امسال ریاست جمهوری کشور بودند، در انتخابات سال 2014 نیز رقیب اصلی یکدیگر بودند و پس از انتخابات یکدیگر را به تقلب متهم کردند. اختلاف بین آنها ماه‌ ها افغانستان را درگیر بحران کرد و سرانجام با مداخله آمریکا و دستیابی به توافق برای تقسیم قدرت میان این دو، بحران فروکش کرد.

غنی و عبدالله امسال نیز چند روز پس از پایان انتخابات مدعی پیروزی در دور چهارم انتخابات ریاست جمهوری کشور در 6 میزان امسال شده بود.

رئیس اجرایی کمیسیون انتخابات، روز دوشنبه(8 میزان) اعلام کرد، هیچ یک از نامزدها حق ندارند قبل از اعلام نتایج انتخابات، خود را پیروز معرفی کنند. نتایج اولیه انتخابات روز 27 میزان اعلام می‌ شود. تعداد دو میلیون و 200 هزار نفر در این انتخابات رای دادند. این در حالی است که بیش از 9 میلیون نفر برای شرکت در رای گیری ثبت‌ نام کرده بودند.

  پربازدید ترین