• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشر نوار صوتی یک عضو مجلس، در مورد شفافیت انتخابات نگرانی خلق کرد

 نشر نوار صوتی یک عضو مجلس، در مورد شفافیت انتخابات نگرانی خلق کرد

پس از نشر نوار صوتی مربوط به یک عضو مجلس نماینده‌گان افغانستان، نگرانی‌ها در مورد شفافیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، افزایش یافته است.

یک نوار صوتی مربوط به شینکی کروخیل، عضو مجلس نماینده‌گان افغاستان از ولایت کابل، به رسانه ها رسید و بعد تر از آن به سرعت در شبکه‌ها اجتماعی به صورت گسترده همرسانی شد که نشان می‌دهد یکی از دسته‌ها انتخاباتی روابط محرم و پنهانی با بخش سیاسی ملل متحد در افغانستان (یوناما) داشته است.

در بخشی از این نوار آمده است که بانو کروخیل به اعضای یک دسته انتخاباتی می‌گوید که بخش ارتباطی آن‌ها در یوناما به‌ وی گفته است که باید تیم آنها هرچی زود‌تر به یوناما رفته و در مورد رویداد شکسته شدن قفل‌های اطاق‌های کمیسیون مستقل انتخابات که چند شب پیش بوقوع پیوسته بود توضیح دهند.

در نوار صوتی که به خبرگزاری خامه پرس رسیده چنین آمده است:
«سلام به همه اعضای محترم گروپ، جناب عبدالی صاحب و سایر همکاران. چینل که ما ساخته بودیم در داخل یوناما (بخش سیاسی ملل متحد)، آنها جداً مشوره داده اند که هرچه عاجل بیایید به یوناما و از مساله واقعه همان شب (شکستن قفل‌ها) دفاع کنید که اندکی بالای وضعیت ما/موقف ما تاثیر کرده است. برای اینکه طرف مقابل به کمیسیون اجازه نداده تا کارش را پیش ببرد و وضاحت بیشتر خواسته است. و ما باید دلایل قوی خود را داشته باشیم تا این موضوع را جداً رد کنیم. من برای جناب داوودزی صاحب هم پیام ماندم، نمی دانم جناب سلطان‌زوی صاحب می‌رود یا کدام کسی دیگر می‌رود اما دو سه نفر دیگر نیز همرایش برویم و این موضوع را به وضاحت با آن‌ها شریک بسازیم. و دلیل که این کار را نکرده‌ایم باید بسیار واضح باشد. بهرحال همین است دگه، باید یوناما را اطمینان دهیم که به کدام دلیل ما دراین قضیه دخیل نیستیم. منتظر جواب هستم که زمان ملاقات را با یوناما تنظیم کنم.»

سروری یکی از کاربران شبکه اجتماعی در تویترش نوشته است که یوناما باید در مورد این نوار صوتی توضیحات ارایه کند که آیا کارمندان داخلی (افغانی) یوناما چینلی را برای حمایت از یک نامزد خاص، ایجاد کرده اند و مسوولان یوناما از آن اطلاع ندارند.

احمد سعیدی تحلیل‌گر و کارشناس مسایل سیاسی نیز از یوناما انتقاد نموده و در صفحه فیسبکش نوشته است:
«باربار گفته شده که نهادهای بین‌المللی، سفارت خانه‌ها و نمایندگی ملل متحد یعنی یوناما در برگزاری و بررسی نتایج انتخابات ریاست جهوری بی‌طرف اند و حق مداخله را ندارند، اما امروز در جریان پیام صوتی از محترمه خانم شینکی کروخیل عضو ولسی جرگه در رسانه ها شنیده میشود که میگوید چینل که ما در یونما ساخته ایم باید در آنجا حضور پیدا کنیم و از شکستن قفل ها به نزد مسوولین یونما از خود دفاع نماییم تا قناعت کنند. سوال اینجاست این چینل چی نوع چینل است که در دفتر یونما ایجاد شده است؟ مردم حق دارند بدانند و تدامیجی یماموتو نماینده ملل متحد در افغانستان باید جواب بدهد.»

عبید مهدی یکی از فعالان اجتماعی دیگر در تویترش نگاشته است:
«افشای پیام صوتی شینکی کروخیل (عضو دسته انتخاباتی دولت‌ساز) بخش‌های جدید تری از تقلب های گسترده را نشان می‌دهد که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و یوناما انجام می‌شود. یوناما چی پاسخی دارد؟».

اما یوناما (بخش سیاسی ملل متحد) تا اکنون در پیوند به نشر این پیام صوتی، اظهار نظر نکرده است.

بخش سیاسی ملل متحد در افغانستان (یوناما) یکی از همکارهای تخنیکی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که در زمینه برگزاری انتخابات و نظارت از آن، کمیسیون انتخابات را کمک میکنند.

این در حالی است که یک‌شنبه شب (28 میزان) شماری از نیروهای امنیتی مربوط به وزارت امور داخله قفل شماری از اطاق‌های کمیسیون انتخابات را که در آن مواد حساس انتخاباتی به شمول برگه‌های نتایج رای دهید و آله های بایومتریک قرنطین شده وجود داشت، را شکستانده بودند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شکسته شدن قفل‌ها را تایید نموده گفته اند که نیرو‌های امنیتی بخاطر نجات از سرما قفل‌ها را شکستانده و داخل اطاق‌ها رفته بودند.

اما دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، شکستن قفل‌ها و داخل شدن نیروهای امنیتی را حمله تلقی نموده انتقاد کرده است.

علی احمد عثمانی، رییس ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که بعد از ساعت 9 شب (یکشنبه) به ما اطلاع رسید که از سوی قطعات خاص وزارت داخله/کشور و یکی از تیم‌‎های خاص که مورد حمایت آنان است و بعضی از اعضای دارالانشا حمله صورت گرفته است.

  پربازدید ترین