• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای نامزدان روند شمارش آرا در کمیسیون نگران کننده خواند

شورای نامزدان روند شمارش آرا در کمیسیون نگران کننده خواند

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که روند شمارش آرای انتخابات ششم میزان در کمیسیون انتخابات «پیشرفت نگران‌کننده» دارد و انتخابات را به سمت بحران می‌برد.

شورای نامزدان در قطع‌نامه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، 2 عقرب) از سوی این شورا منتشر شده آمده است که این بحران، با تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات و رویارویی دو دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز»، به رهبری اشرف غنی و «ثبات و همگرایی»، به رهبری عبدالله عبدالله شدیدتر می‌شود.

در این قطع‌نامه تصریح شده است که تشدید رویارویی ناظران و اعضای این دو دسته‌ی انتخاباتی در کمیسیون، جنبه‌های تخنیکی و حقوقی انتخابات را با چالش مواجه و زمینه را برای تقلب سازمان‌دهی‌شده فراهم کرده است.

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که نگذارند تا بیش از این اعتماد ملی نسبت به روند انتخابات آسیب ببیند. این شورا تأکید کرد که در صورت بحرانی‌شدن بیشتر روند شمارش آرا، اعضای این شورا برای جلوگیری از آن از هر گزینه‌ی قانونی کار خواهند گرفت.

از سویی هم، احمدولی مسعود، از اعضای این شورا گفت که کمیسیون مستقل انتخابات برای جلوگیری از این بحران نتایج انتخابات را باید به زودی اعلام کند. او تأکید کرد که نشانه‌های بحران در این انتخابات به وضوح دیده می‌شود.

همچنان عنایت‌الله حفیظ، از دیگر اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گفت که باید این کمیسیون به گونه‌ی شفاف و با جدیت تمام نتایج انتخابات را اعلام کند.

براساس زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان، نتایج ابتدایی این انتخابات قرار بود به تاریخ 27 میزان اعلام شود، اما این کمیسیون در 27 میزان اعلام کرد که به علت «مشکلات تخنیکی و بیش‌تر به منظور تأمین شفافیت» اعلام نتایج ابتدایی برای مدت نامعلومی به تأخیر افتاده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری حدود یک ماه پیش (ششم میزان) با رقابت 13 نامزد برگزار شد. براساس آخرین آمار کمیسیون انتخابات، دو میلیون و 695 هزار و 890 نفر در انتخابات ششم میزان رأی داده بوده‌اند.

این کمیسیون اما دیروز (چهارشنبه، 1 عقرب) اعلام کرد که رقم نهایی آرای بیومتریک‌شده‌ی در این انتخابات به یک‌میلیون و 932 هزار و 673 رأی می‌رسد.

  پربازدید ترین