• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرکت درملوگ 1.9میلیون رأی بایومتریک شده را تأیید می کند

شرکت درملوگ 1.9میلیون رأی بایومتریک شده را تأیید می کند

شرکت درملوگ که مسوولیت فراهم سازی دستگاه‌های بایومتریک را به کمیسیون انتخابات افغانستان دارد، در یک نامه به این کمیسیون تأیید کرده که بیش از یک میلیون و 900 هزار رأی در بانک اطلاعات دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده است.

به نقل از طلوع نیوز؛ در این نامه که روز یکشنبه به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شده، این شرکت گفته است که در باره در حدود 137 هزار رأی اختلاف برانگیز را از دستگاه‌های احتیاطی در روز انتخابات قرنطین کرده است.

این نامه در پاسخ به نامه کمیسیون انتخابات فرستاده شده است. این کمیسیون در نامه اش که روز چهارم ماه عقرب فرستاده شده است، از شرکت درملوگ پرسیده است که چرا آرای بایومتریک در سیستم کمیسیون انتخاب (یک میلیون و 929 هزار و 333) رأی نشان داده می‌شود؛ اما اطلاعاتی که نامزدان دیده می‌توانند (یک میلیون و 791 هزار و 703) رای را نشان می‌دهد.

محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات، درباره این نامه به طلوع نیوز گفت:"مبادله مکاتیب یا ایمیل‌هایی که با درملوگ داریم، بالای تأیید و تشخیص همین دو عدد است که عدد یک میلیون و 791 هزار درست است یا یک میلیون و 929 هزار و این تفاوت از روی چی است".

شرکت درملوگ در پاسخ به نامه کمیسیون انتخابات نوشته است که حساب نامزدان در بانک اطلاعاتی، برگه‌های نتایج هر محل را نشان می‌دهد و هنگامی که تمامی آرای بایومتریک شده این محل ها گردآوری شدند، (یک میلیون و 791 هزار و 703) ر‌أی ثبت این بانک شدند.

در کنار آن، 137 هزار و 630 رأی بایومتریک شده دیگر در قرنطین هستند.

شرکت درملوگ می‌گوید که بربنیاد اطلاعات مرکز اطلاعات، در چندین مورد، کارمندان انتخابات، برگه‌های رأی دهی را صبح وقت، پیش از پایان روز رأی دهی ثبت کرده اند و سپس دستگاه بایومتریک آن محل ها غیرفعال شده اند. اما برای ادامه ثبت بایومتریک رأی دهنده‌گان در روز انتخابات در این محل‌ها، کارمندان، دستگاه‌های احتیاطی را فعال ساخته اند و رأی دهنده گان را ثبت کرده اند.

یوسف رشید، مسوول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه، گفت:"ایمیل شان در این قسمت کافی نیست. یکصدو سی و هفت هزار گفته اند که دستگاه های احتیاطی. اکنون محلات باید مشخص شود و کمیسیون مستقل انتخابات باید بررسی انجام دهند که در کدام محلات شان این ها دستگاه های اصلی که فرستاده بودند کار نکردند یا مشکلات تخنیکی پیدا کردند و این ها از دستگاه های احتیاطی استفاده کردند".

در نامه شرکت درملوگ آمده است که مواردی وجود دارند که برگه‌های رأی‌دهی بی هیچ رایی در سرور ثبت شده اند. اما پس از آن، برگه دوم نتایج با چند رای از همان مرکز ثبت شده است، اما این بار از دستگاه های احتیاطی بوده است این برگه های دوم بررسی شده اند و بر بنیاد روند رای دهی هستند؛ اما در قرنطین قرار دارند؛ زیرا از یک مرکز دو برگه نتایج آمده است.

  پربازدید ترین