• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا ارگ فهرست هیات گفتگو کننده صلح با طالبان را همگانی نمی کند؟

چرا ارگ فهرست هیات گفتگو کننده صلح با طالبان را همگانی نمی کند؟

شماری از جریان های سیاسی کشور می گویند که ارگ ریاست جمهوری تلاش می کند تا شهروندان افغانستان را از روند صلح به حاشیه بکشد.

آنان می‌افزایند، در حالیکه ارگ فهرست هیات شرکت کننده در نشست میان افغانی بیجنگ، پایتخت چین را نهایی کرده است اما این فهرست را با مردم، سیاسیون و جامعه مدنی شریک نمی‌کند.

از سویی هم حکومت افغانستان در مورد تاریخ برگزاری این نشست نیز چیزی نمی‌داند. صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری کشور میگوید این نشست به زودی برگزار خواهد شد و “تاریخ نشست را خود کشور چین قرار است که اعلام بکند و حکومت افغانستان هم فهرستی از اشتراک کنندگان را قرار است که با حکومت چین به زودی شریک بسازد.”

این در حالی است که شهروندان کشور میخواهند بدانند که کدام چهره‌ها قرار است با گروه طالبان رو در رو گفتگو کنند.

سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر میگوید که حکومت باید: “افرادی که توانمندی بحث و مذاکره با طالبان را داشته باشد، را همه شمول کرده و بفرستد…هر قدر هیات ما همه شمول و پخته باشد، همان‌قدر ما میتوانیم موفق باشیم.”

نشست میان افغانها در چین قرار بود در 28 اکتبر سال روان میلادی برگزار شود؛ اما این نشست دو روزه پس از دیدار نمایندگان امریکا، چین، روسیه و پاکستان به تعویق افتاد. یک منبع می گوید که نشست بیجنگ رسما در هفته آینده و احتمالا در تاریخ 10ام و یازدهم نوامبر امسال برگزار شود.

  پربازدید ترین