• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل متهم به ایجاد نهاد تقلب آفرین انتخابات

شماری از مقام‌های پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گویند که بنیاد انتخابات افغانستان از سوی سازمان ملل متحد بگونه‌ای نهاده شده است که تقلب آفرین باشد.
این مقام‌ها می‌گویند که در آغاز سازمان ملل متحد می‌توانست بنیاد انتخابات افغانستان را بگونه شفاف و معیاری بگذارد، اما این کار را نکرد و امروز افغانستان آسیب پذیرترین و پربها ترین انتخابات را دارد.

یک مقام پیشین کمیسیون انتخابات می‌گوید که در نظام کنونی سازمان ملل متحد می‌توانست بنیاد انتخابات را بهتر و معیاری بگذارد، اما با اینکه صدها میلیون‌ دالر در این زمینه هزینه شد، این نهاد بنیاد یک انتخابات معیاری و شفاف را در کشور نگذاشت.
به گزارش طلوع، داوود نجفی، رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات می‌گوید: "اساس خوب گذاشته نشد که ملل متحد مستقیم مسوول اجرات بود. اگر از اساس خوب گذاشته می‌شد تا حال مشکلی به وجود نمیامد، همین حالا در کمیسیون انتخابات، ملل متحد شکل متخصص و کارشناس را دارد، چرا روشن به مردم نمی‌گوید که به اصطلاح در درملوگ چی گذشته است، در انتخابات افغانستان چی گذشته است؟."

یک مقام پیشین دیگر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، نمایندگی سازمان ملل متحد را در افغانستان متهم می‌سازد که بیشتر به فکر گرفتن پیمان‌ها بود تا برگزاری انتخابات شفاف.
احمد ضیا رفت، عضو پیشین کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی گفت: "این سازمان مثل خیلی از سازمان های جهانی دیگر گرفتار فساد است، این فساد دو گونه اتفاق می افتد، یکی اینکه سازمان یافته سوء استفاده می کند و دیگر این که در بعضی موردها ناشیانه مصرف می کند."

رییس پیشین کمیسیون انتخابات می‌گوید که مقام‌های حکومت‌های پیشین نیز علاقه به برگزاری انتخابات معیاری نداشتند.
فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات گفت: "استفاده بی‌رویه از امکاناتی که از طرف جامعه بین‌المللی برای انتخابات ها تهیه شده است صورت گرفته و بیشتر این مصارف از طرف خود جامعه بین‌المللی که در راس آن "یو ان دی پی" بوده صورت گرفته است."

مسوولان پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی نه حکومت‌ها و نه کشورهای دخیل در انتخابات افغانستان برای به میان امدن یک کار بنیادی در کمیسیون‌های انتخاباتی علاقه نداشته اند از همین رو مردم به کمیسیون‌های انتخاباتی و برگزاری انتخابات‌ها بی باور تر شده اند.
اما نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در واکنش به این انتقادها می‌گوید که سازمان ملل روند انتخاباتی را مدیریت نظارت و به پیش نمی‌برد.
این نهاد می‌گوید که از انتقادهای گوناگون از سازمان ملل متحد در اینباره نیز آگاه است.

  پربازدید ترین