• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

موضع ایران در مذاکرات آمریکا و طالبان هوشمندانه بود

موضع  ایران در مذاکرات آمریکا و طالبان هوشمندانه بود

عبدالغفور لیوال سفیر کشورمان با اشاره به اهمیت ایران در حلقه سیاست خارجی افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات آمریکا و طالبان، قاطعانه موضع هوشمندانه خود را اعلام کرد.

وقتی همکاری‌های منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان ومنطقه مطرح می‌شود ایران در حلقه اول سیاست خارجی ما واقع است. ما در همکاری‌های منطقه‌ای بخاطر صلح کشورهایی مثل ایران، پاکستان، چین، روسیه، و سایر کشورهایی که در آسیای میانه هستند، نقش آنها را بسیار مهم می‌دانیم و قابل یادآوری است که در این اواخر سیاست ایران خیلی هم فعال و عاقلانه بود.

چراکه شک و گمان‌هایی که درباره مذاکرات بین آمریکا و طالبان در افغانستان وجود داشت، ایران قاطعانه موضع هوشمندانه خود را اعلام کرد و گفت که ما از مذاکرات و تلاش‌های صلحی که با محوریت مردم افغانستان و حکومت افغانستان باشد حمایت می‌کنیم و من فکر می‌کنم مردم افغانستان  از این موضع گیری استقبال کردند. ما تلاش می‌کنیم که ارزش‌های مردم‌سالاری در افغانستان، نظام جمهوری افغانستان و نیروهای امنیتی ملی افغانستان که حافظ منافع امنیت افغانستان و منافع منطقه هستند، حفظ شوند. به همین خاطر من باور دارم که در سطح منطقه‌ای وقتی مسئله صلح افغانستان مطرح می‌شود ایران یک طرف بسیار مهم است.

ایران و افغانستان دو کشور همسایه، هم‌زبان و دارای فرهنگ و تمدن و دین مشترک بوده که همین ویژگی‌ها سبب نزدیکی دو ملت و 2 دولت در طول ادوار مختلف بوده است.

پس از فروپاشی امارت اسلامی طالبان، روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری اسلامی افغانستان، وارد فاز جدیدی شد. ایران در سقوط طالبان با جبهه متحد شمال همکاری کرد و در اجلاسیه بن در آلمان که منجر به تشکیل دولت موقت و انتقالی شد، نقش اساسی ایفا کرد.

اگر بخواهیم مسائل موجود دو کشور را فهرست کنیم باید به مساله حضور نیروهای خارجی، طالبان و داعش در افغانستان، رود هیرمند و هریرود، مهاجرین افغانستانی، مواد مخدر و قاچاق آن به ایران، روابط اقتصادی (مساله چابهار، بازارچه‌های مرزی، مبادلات اقتصادی)، روابط فرهنگی ایران و افغانستان و ... اشاره کرد.

باید گفت که شاید برخی مسائل و چالش‌های ایران و افغانستان، ناشی از عوامل خارجی و مداخله بیگانگان و ... باشد، اما بدون شک روابط دوستانه و برادری دو کشور ایران و افغانستان هیچگاه قابل کتمان نیست به‌طوریکه میهمان نوازی ایرانیان در طول 40 سال گذشته گواهی بر این موضوع است.

  پربازدید ترین