• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رای پاک مردم افغانستان را به کرسی می نشانیم و اگر کشور به بحران می رود مسوولیتش به دوش تیم تقلب ساز است

رای پاک مردم افغانستان را به کرسی می نشانیم و اگر کشور به بحران می رود مسوولیتش به دوش تیم تقلب ساز است

داکتر داکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در نشست امروز در تالار لوی جرگه گفت که رای پاک مردم افغانستان را به کرسی می نشانیم. اگر کشور به بحران می‌رود مسوولیت اش به دوش تیم تقلب ساز است که خود را دولت ساز معرفی کرده می‌باشد.

داکتر داکتر عبدالله عبدالله امروز در تالار لوی جرگه در میان هوادارنش صحبت نموده و گفت: "در روز انتخابات گزارش‌های متعددی در مورد تقلب می‌آمد، انتخاباتی‌که گذشت شکل قومی و سمتی نداشت."

وی افزود: از کمیسیون مستقل انتخابات و جامعه جهانی بخاطر برگزاری و حمایت آن از انتخابات سپاسگزاری میکنیم، در حقیقت مردم افغانستان در این انتخابات ریاست جمهوری که گذشت یک قدم دیگر در تاریخ مبارزات خودش برداست.

به گفته آقای عبدالله، انتخابات که با هزار مشکل برگزار شد شکل قومی و منطقه ای نداشت.

او  گفت: "بحث اصلی در این اواخر، سه صد هزار رای است. مراجع فیصله کننده کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی است که مطابق به قانون باید فیصله صورت بگیرد."

به گفته آقای عبدالله: بعضی ها آنقدر عجله داشتند که از همان شب که فردایش انتخابات شروع می شد، شب رای دادند تا در فردایش به مشکل مواجه نشوند. تیم تقلب کار می گوید که شما از 12 شب تا 12 شب را حساب کنید.

آقای عبدالله خاطرنشان ساخت: "چند روز بعد از برگزاری انتخابات گفته می شد که هفتصد دستگاه بایومتریک از بین رفته یا چیپ هایش نیست، چیزی که همه را تکان داد، بحث 2432 دستگاهی که وجود ندارد بود. اما ادعا است که رای دهی شده، اما معلومات به سرور مرکزی نیامده، حدود 24 هزار مرکز رای دهی که از آن جمله 300 هزار رای در بحث جدی است."

او  تصریح کرد: "خود کمیسیون فیصله کرد که انتخابات بر اساس بایومتریک صورت میگیرد، وقتی بایومتریک وجود ندارد، دیگر چیزی قابل قبول نیست، خدا کند که صندوق ها ورق پر شده باشد."

آقای عبدالله گفت: "ناظرین ما در بازشماری شرکت نکرده اند، نامه به کمیسیون داده ایم. وقتی ناظرین ما حضور نداشته باشند، بنابر اعتراض قانونی باز آن نتایج مشروعیت نمی داشته باشد."

وی در بیان کرد: کمیسیون بر اساس قانون تجدید نظر کند، ما چیزی خلاف قانون از کمیسیون نخواستیم و خلاف قانون را نمی پذیریم، تقاضای ما از کمیسیون این است که مسئله دفاع از کاندید و یک تیم نیست، اگر این کار صورت بگیرد، دفاع شود مردم همیشه به آینده انتخابات امیدوار می باشند.

وی خطاب به کمیسیون انتخابات گفت: "پروسه بازشماری باید توقف کند، تیم ما آماده بحث است، بحث ها میتواند مطبوعاتی باشد تا همه ای مردم افغانستان بدانند که ما در صدد برهم زدن انتخابات نیستیم بلکه به قناعت مردم افغانستان باید پرداخته شود، مردم واضح و روشن هر دو طرف را خبر شوند. تا به حال هیچ دلیل موجه به سه صد هزار رای و 2400 صندوق پیدا نشده است. این صندوق ها در 24 روز گذشته در نزد کسانی بوده که تقلب را سازماندهی کرده حالا داخل آن هر چیز پیدا می شود."

به گفته آقای عبدالله: معلومات بایومتریک نیست، پس رای وجود ندارد، هرچیزی که است در زنجیره تقلب شامل است، اگر کمیسیون بازشماری آرا را در غیاب ناظرین ما ادامه بدهد، ما اقدامات دیگری خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: "مسوولینی که درارگ نشسته اند، پول های بیت المال را مصرف کمپاین های شان کرده اند. نرم میگوییم اما تا آخر سرش ایستاده می شویم."


  پربازدید ترین