• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس سنا: روند اعلام نتایج انتخابات مثل بازیچه شده است

مجلس سنا: روند اعلام نتایج انتخابات مثل بازیچه شده است

مجلس سنا ضمن ابراز نگرانی از روند شمارش آرا و با توجه اختلافات تیم‌های انتخاباتی می‌گوید که این روند به یک بازیچه تبدیل شده است.

فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا در نشست امروز یک‌شنبه (19 عقرب) این مجلس گفت: "به نظر من روند اعلام نتایج ابتدایی مثل یک بازیچه شده است؛ زیرا دو میلیون رای در انتخابات استعمال شده ولی دو ماه است که نتایج آن اعلام نمی‌شود."

آقای مسلم‌یار با اشاره به این که کمیسیون انتخابات دوبار لایحه خود را نقض کرده تاکید کرد که کمیسیون انتخابات باید خود را از انحصار بیرون کرده و با اعلام نتایج مردم را از جنجال و نگرانی رهایی بخشد.

به گفته او، به هر اندازه که اعلام نتایج انتخابات به تعویق افتد به همان اندازه نفاق و بدبختی در کشور بیشتر می‌شود.

او یادآور شد که نامزدان باید نتایجی که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام می‌شود را بپذیرند.

از سوی هم، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس می‌گوید که کمیسیون انتخابات باید مطابق قانون به اقناع نامزدان پرداخته و با توجه به شرایط حساس و آسیب پذیر، اوضاع کشور را بیشتر از این پر تنش نسازد.

آقای ایزدیار بیان کرد، روند اعلام نتایج نباید بیشتر از این به طرف کشمکش سوق داده شود که به خیر مردم افغانستان نیست.

به گفته او، "در روند انتخابات مهم شفافیت و عدالت است نه این‌که چه کسی برنده می‌شود و کمیسیون انتخابات باید به اعتبار مردم نسبت به انتخابات بیشتر از گذشته صدمه وارد کند."

این در حالی است که روند باز شماری آراء توسط کمیسیون انتخابات با مخالفت برخی تکت‌های انتخاباتی از جمله تیم ثبات و همگرایی مواجه شده است.

هرچند کمیسیون انتخابات روز گذشته گفت که روند شمارش آرا را آغاز کرده است؛ اما تیم ثبات و همگرایی خواستار توقف این روند شده است.

بر بنیاد تاریخ از قبل اعلام شده، قرار است نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ 23 عقرب یعنی تا چهار روز دیگر اعلام شود؛ اما نگرانی‌های نیز وجود دارد که جنجال‌ها سبب تاخیر اعلام نتایج شده و کشور به بحران برده شود.

  پربازدید ترین