• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برای مشروعیت بخشی به تقلب تلاش نکنید/روند بازشماری آرا غیرقانونی است

برای مشروعیت بخشی به تقلب تلاش نکنید/روند بازشماری آرا غیرقانونی است

رحمت‌الله نبیل، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «امنیت و عدالت» از جامعه جهانی خواست که در بحث انتخابات افغانستان برای مشروعیت‌بخشی به تقلب تلاش نکنند.

آقای نبیل که امروز (دوشنبه، 20 عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که اگر جامعه جهانی به تقلب مشروعیت بخشد، در  واقع در حق«35 میلیون نفوس افغانستان» جفا کرده‌اند.

او افزود: «ما قیمت مشروعیت دادن به تقلب 2014 را پرداخته‌ایم. بیشتر از این مردم افغانستان توان پرداخت تاوان تقلب را ندارند.»

آقای نبیل تأکید کرد، هرگونه تلاش برای به‌کرسی نشاندن آرای تقلبی در واقع جفایی‌ست در حق مردم و مردم‌سالاری در افغانستان.

آقای نبیل مدعی شد که حدود یک میلیون رأی که 44 تا 48 درصد تمام آرا را تشکیل می‌دهد تقلبی است.

نبیل به‌گونه صریح بیان کرد تیم حاکم «دولت‌ساز» با استفاده از منابع دولتی به چنین تقلب «سیستماتیک و گسترده‌ای» دست زده است.

روند بازشماری آرا غیرقانونی است
او روند بازشماری آرا را خلاف قانون خواند و افزود که دسته‌ی انتخاباتی «امنیت و عدالت» نتیجه آن را نمی‌پذیرد. به گفته‌ی آقای نبیل آغاز روند بازشماری و تفتیش بر مبنای تصمیم کمیسیون انتخابات نه، بلکه با تصمیم پنج عضو کمیسیون اتخاذ شده است: «در جمع آن پنج نفر دو نفر است که با فشار و زور به این تصمیم موافقت کرده‌اند. حالا سه نفر و یک تیم انتخاباتی می‌خواهند که رأی ناپاک حساب شود.»

در عین حال آقای نبیل خطاب به دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز گفت: «ظلمی که شما در حق جمهوریت در افغانستان کرده‌اید از موقف و ظلمی که طالب کرده است، کم نیست. آنان مستقیم در برابر دموکراسی و جمهوریت ایستاده‌اند و شما هم با تقلب و استفاده ناروا از منابع حکومتی مقابل دموکراسی و جمهوریت ایستاده‌اید.»

آقای نبیل در ادامه گفت که کمیسیون انتخابات هنوز در مورد این‌که در روز انتخابات چند مرکز باز و بسته بوده است، و در مورد این که چند دستگاه بیومتریک به مراکز فرستاده شد و چند دستگاه برگشت، معلومات نداده است.

در حالی که دسته‌های انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار، روند بازشماری و تفتیش آرا را غیرقانونی می‌خوانند و آن را تحریم کرده‌اند، کمیسیون انتخابات همچنان کار بازشماری را ادامه می‌دهد.

  پربازدید ترین