• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

احتمال تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام‌ کرد که به دلیل اخلال در روند بازشماری آرا در 14ولایت، احتمال دارد اعلام نتایج اولیه یک بار دیگر به تاخیر بیفتد.

کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام‌ کرد که به دلیل اخلال در روند بازشماری آرا در 14ولایت، احتمال دارد اعلام نتایج اولیه یک بار دیگر به تاخیر بیفتد.

قرار بود نتایج اولیه این انتخابات پس از به تاخیر افتادن از 27 میزان، تا دو روز دیگر در 23 عقرب اعلام شود.

کمیسیون انتخابات بازشماری هشت هزار و 200 مرکز را روز جمعه گذشته آغاز کرد، یک روز بعد از آن عبدالله عبدالله یکی از نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری از کمیسیون خواست که بازشماری را متوقف کند، و هشدار داد درصورت ادامه بازشماری نتیجه آن را نمی‌پذیرد.

روز گذشته نیز هواداران عبدالله در پنج ولایت مانع آغاز بازشماری آرا شدند.

حواعلم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات گفت با گذشت پنج روز از آغاز بازشماری این روند تنها در ولایت بادغیس درغرب کشور پایان یافته ‌است.

وی افزود که این روند در 19 ولایت دیگر ادامه دارد اما در چهارده ولایت ستادهای انتخاباتی نامزدها مانع آغاز بازشماری آرا شده‌اند.

نورستانی در ادامه گفت در8200 محلی که به بازشماری نیاز دارند، تنها رای دارای علامت بیومتریک شمرده شده و به ستادهای انتخاباتی که از شمارش آرای بدون علامت بیومتریک نگرانی دارند، باید گفت که بازشماری و بررسی 2434 محلی که به اساس فیصله نامه 105 به بررسی و بازشماری ویژه راجع شده هدف دریافت شواهد و مدارک قانونی برای تصمیم درباره این محل‌ها است.

وی تاکید کرد که قبل از ختم روند بررسی و اتخاذ تصمیم کمیسیون درباره این محل‌ها، قضاوت درباره معتبر یا باطل بودن این آرا زود است.

با پایان صحبت‌های نورستانی، نشست خبری کمیسیون متشنج شد. مولانا محمد عبدالله یکی از اعضای کمیسیون می‌خواست به نامه‌ دفتر سیاسی سازمان ملل درافغانستان (یوناما) که دیروز خبرساز شد، واکنش نشان دهد؛ در اعتراض به صحبت‌های عبدالله، رئیس و یک عضو کمیسیون، رئیس دبیرخانه و همچنین دو عضو خارجی کمیسیون مستقل انتخابات نشست خبری را ترک کردند.

معاون کمیسیون انتخابات می‌گوید که قرار نبود عبدالله درباره این موضوع در این نشست خبری صحبت کند.

روز گذشته یوناما اعلام کرد که مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، بصیر علی، مسئول مرکز معلومات این کمیسیون را "اهانت مذهبی و قومیتی" و "تهدید به مرگ" کرده است.

در نامه‌ای که یوناما به حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان فرستاده بود، آمده که مشاوران فنی پروژه حمایت از انتخابات سازمان ملل در یک جلسه شاهد این رفتار آقای عبدالله بوده‌‎اند .

مولانا محمد عبدالله در نشستی به خبرنگاران گفته بود آنچه در این نامه آمده را اساس رد می‌کند و ادعاهای این نامه علیه خودش را "دروغ محض" خوانده ‌بود.

نتایج اولیه انتخابات قرار بود که 27 میزاناعلام شود ولی کمیسیون انتخابات قادر به اعلام آن در زمان مشخص نشد و تاریخ جدید را 23 عقرب اعلام کرد، ولی اکنون به نظر می‌رسد که قادر به اعلام آن در زمان جدید نیز نخواهد شد.

  پربازدید ترین