• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر آمریکا: علت لغو مبادله زندانیان طالبان حمله به کاروان نیروهای خارجی است

سفیر آمریکا: علت لغو مبادله زندانیان طالبان حمله به کاروان نیروهای خارجی است

سفیر آمریکا در افغانستان اعلام کرد که دلیل لغو مبادله زندانیان طالبان حمله این گروه به کابل و نیروهای خارجی در لوگر است.

«جان بس» سفیر آمریکا در افغانستان اعلام کرد که دلیل لغو مبادله زندانیان طالبان حمله این گروه به کابل و نیروهای خارجی در لوگر است.

بس در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا از تبادل زندانیان طالبان و استاد آمریکایی حمایت کرده و همچنین از ارزیابی مجدد این تصمیم با توجه به حملات این گروه به کاروان نظامیان آمریکایی در لوگر و همچنین انفجار در کابل نیز استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه صلح نیازمند تصمیمات دشوار است، اضافه کرد: صلح همچنان که نیاز به اتخاذ تصمیم‌های دشوار دارد، نیازمند ارزیابی شرایط موجود نیز است.

سفیر آمریکا در خاتمه تاکید کرد: به عنوان یک متحد راهبردی با افغانستان برای اتخاذ اقدامات بعدی حمایت خواهیم کرد.

این در حالی است که روز گذشته «رحمان رحیمی» رئیس مجلس نمایندگان کشور در این رابطه گفته بود: این احتمال وجود دارد که اساتید آمریکایی زندانی در بند طالبان زنده نباشند.

رئیس جمهور «اشرف غنی» روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که یک رهبر و دو فرمانده ارشد شبکه حقانی را در عوض آزادی 2 استاد آمریکایی از بند رها خواهد کرد.

رحیمی اضافه کرد: شکست در مبادله زندانیان طالبان و اساتید آمریکایی نشان‌دهنده بی اراده بودن و بدقول بودن این گروه است.

وی تصریح کرد: طالبان نشان داده که فاقد صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد جنگ و صلح است و حتی تصمیم در مورد آزادی فرزندان خود از صلاحیت این گروه خارج است.

رئیس مجلس نمایندگان کشور یادآور شد: البته این احتمال نیز وجود دارد که اساتید آمریکایی زندانی دیگر زنده نباشند.

این در حالی است که روز جمعه یک دیپلمات در واشنگتن اعلام کرد که مبادله زندانیان لغو شده و همچنین یک مقام دولتی نیز این موضوع را تایید کرد. اما سخنگوی طالبان مقصر این عدم تبادل را آمریکا معرفی کرده است.

«ذبیح الله مجاهد» گفت: این کوتاهی از سوی آمریکایی‌ها بود که مبادله از سوی نظامیان انجام نشود.

یکی از نزدیکان زندانیان طالبان در این رابطه گفت: بعد از اینکه آنها از زندان بگرام خارج شدند با آنها گفتگو کردیم و این انتظار می‌رفت که آنها وارد قطر شوند که بعد از آن اعلام شد که مبادله زندانیان لغو و آنها به بگرام برگشتند.

وی اضافه کرد: طرف آمریکایی توافق کرده بود که ابتدا زندانیان طالبان آزاد شوند و بعد از ورود آنها به دوحه ما نیز دو استاد آمریکایی را آزاد کنیم. اما بعد از شنیدن خبر لغو مبادله، آنها را به مکان جدید و امنی منتقل کردیم.

منابع طالبان اعلام کردند که از علت بازگشت زندانیان به بگرام اطلاعی ندارند.

  پربازدید ترین