• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عفو ترامپ به قانون شکنی بیشتر سربازان آمریکایی می انجامد؟

 عفو ترامپ به قانون شکنی بیشتر سربازان آمریکایی می انجامد؟

عفو سه جنایتکار جنگی از سوی رئیس جمهوری آمریکا بدعتی است که در تاریخ این کشور سابقه نداشته و از بیم آسیب های دیپلماتیک و سرکشی سربازان با انتقاد مقام های پنتاگون مواجه شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 24 آبان از اختیارات خود برای عفو کلینت لورنس و متیو گلستاین دو نظامی آمریکایی در افغانستان و ادوارد گلگر عضو دیگر ارتش ایالات متحده در سوریه استفاده کرد.

لورنس در سال 2012 میلادی در افغانستان به نیروهای خود دستور داده بود با سلاح سنگین به سه غیرنظامی موتورسوار افغان شلیک کنند. در اثر این اقدام، دو موتورسوار کشته و دیگری مجروح شدند.

این نظامی آمریکایی در حال گذراندن 19 سال حکم زندان خود بود، اما با عفو ترامپ از زندان آزاد شد.

گلستاین گرچه در سال 2011 به کشتن عامل انتحاری طالبان در سال 2010 اعتراف کرد اما این دستور رئیس جمهوری آمریکا وی را از محاکمه ماه آتی رها کرد.

گلگر در مرکز پرونده‌ای جنجالی قرار داشت. او متهم به قتل بود اما در نهایت در یک فقره عکس انداختن با جسد یک جنگجوی داعش گناهکار شناخته شد که در نهایت منجر به خلع درجه وی شد. با عفو رئیس جمهوری آمریکا، گالاگر درجه خلع شده خود را بازیافت.

حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین کشورمان در واکنش به این دستور، توییت کرد: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بخشیدن نظامیان آمریکایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنم.

وی افزود: این تصمیم نشانگر بی‌احترامی کامل به زندگی و کرامت مردم ما است و ارزش‌های ادعایی ایالات متحده را خنثی می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم ترامپ نوشت که فرماندهان ارشد ارتش آمریکا مخالف عفو این سه سرباز بودند و مارک اسپر وزیر دفاع و رایان مک کارتی فرمانده نیروی زمینی استدلال کرده بودند که چنین حرکتی مقررات قضایی ارتش را تضعیف کرده و برای دیگر نیروهایی که در ماموریت به سر می برند بدآموزی دارد.

به نوشته این روزنامه نزدیک به دموکرات ها، تمام رئیسان جمهوری آمریکا از جورج واشنگتن تا ترامپ ده ها هزار نیروی آمریکایی را عفو کرده اند ولی تقریبا تمامی آنها جوانانی بودند که یا ترک خدمت کرده و یا از انجام آن سر باز زده بودند.

گرچه عفو های اخیر با رویه پیشین تعارض شدیدی دارد ولی همسو با گفته های عدیده ترامپ است که در جریان تبلیغات و دوران ریاست جمهوری استدلال کرده بود که ارتش آمریکا باید برای شکست دشمنان غیرمتعارفی مانند داعش و طالبان سختگیری در مورد رفتار نیروهای خود در چنین درگیری هایی را کاهش دهد.

تارنمای بیزنس اینسایدر نیز از سوی دیگر خبر داد که مقام های پنتاگون بیم آن دارند که دخالت ترامپ منجر به کاهش اعتماد کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی در مورد مجازات سربازان خاطی شود و حتی منجر به اقدام های غیراخلاقی و غیرقانونی نیروهای آمریکایی و جلوگیری از افشای چنین اعمالی شود.

به نظر می رسد رئیس جمهوری آمریکا با اتخاذ چنین رویکرد جدیدی به مقوله عفو سربازان خاطی، سعی در تقویت پایگاه حامیان خود از طریق عمل به وعده ها و گفته های انتخاباتی اش داشته و وقع چندانی به پیامدهای بین المللی این حرکت و آسیب بیشتر به وجهه جهانی آمریکا نمی نهد.

  پربازدید ترین