• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توافق واشنگتن و کابل در مورد پیش شرط مذاکرات بین الافغانی

توافق واشنگتن و کابل در مورد پیش شرط مذاکرات بین الافغانی

رئیس جمهور اشرف غنی و وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفتگوی تلفنی در خصوص آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی توافق کردند.

به گزارش روز سه شنبه تارنمای ارگ ریاست جمهوری ، محمد اشرف غنی رئیس جمهور دولت وحدت ملی در دو تماس تلفنی جداگانه با مایک پمپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی ایالات متحده‌ آمریکا گفتگو کرد. دو طرف در مورد آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها به عنوان پیش‌شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، با هدف دست‌یابی به یک توافق سیاسی با طالبان، موافقت کردند.

در این گفتگوها که دوشنبه شب انجام شد هردو طرف ، گام‌های آینده و لازم برای اجرای تصمیم اخیر دولت وحدت ملی مبنی بر رهایی سه زندانی مهم طالبان/حقانی را مورد بحث و بررسی  قرار دادند. مقام های آمریکایی با تاکید بر حمایت از تصمیم اشرف غنی ، متعهد به همکاری با دولت شدند تا در صورت عدول طالبان از تعهدات‌شان‌ ،‌در برابر هر گونه اعمال خشونت‌های احتمالی از سوی این گروه، پاسخ دهند.

طبق این گزارش؛ وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا همچنین عملکرد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از جمله تلاش‌های اخیر این نیروها برای از بین بردن پناهگاه‌های امن داعش، را مورد تمجید قرار داد.  علاوه براین در این گفتگوها طرف آمریکایی بر حمایت پایدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تأکید کرد تا افغانستان یک‌بار دیگر به عرصه‌ای برای انجام فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی مبدل نشود.

وزارت امور صلح دولت اواخر میزان اعلام کرد که سرگرم مشورت با گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی برای تقویت و تحکیم «اجماع ملی» در زمینه صلح است . دولت وحدت ملی اواخر ماه سنبله تلاش‌های مرتبط با صلح را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان رسماً متوقف کرد. پیش از آن  نیز آمریکا گفت‌وگوهایش با طالبان را متوقف و لغو کرده بود. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، در 28 سنبله اعلام کرد که پس از این اولویت دولت تنها انتخابات است و تلاش‌های مرتبط به صلح تا برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید، متوقف شده است. این در حالی است که با گذشت نزدیک به دو ماه از انتخابات ریاست جمهوری هنوز نتایج اولیه انتخابات هم اعلام نشده و فرایند شمارش و بازشماری آراء دستخوش اختلافات سیاسی شده است.

آمریکا سال گذشته مذاکرات صلح با گروه طالبان را آغاز کرد. هدف از این مذاکرات حل مسالمت‌آمیز جنگ افغانستان و خروج سربازان امریکایی مطرح شد. آمریکا و گروه طالبان 9  دور باهم دور میز مذاکره نشستند و هر دو طرف از پیشرفت در مذاکرات سخن می‌گفتند اما با افزایش انتقادها از ابهامات توافق آمریکا و طالبان زمانی که  طرفین در آستانه امضای توافق‌نامه نهایی قرار داشتند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز 16 سنبله دستور توقف مذاکرات را داد . عدم حضور دولت وحدت ملی در فرایند مذاکرات با طالبان با انتقادات داخلی و خارجی زیادی رو به رو شده بود.

در همین حال قرار بود یک نشست بین‌الافغانی اواخر ماه گذشته میلادی در پکن چین برگزار شود، اما موضوع به دلایلی به تعویق افتاد. منابع آگاه می‌گویند که در این نشست نمایندگان دولت، طالبان و سیاسیون کشور شرکت خواهند کرد. دولت، هفتۀ پیش اعلام کرد که هیاتی را تشکیل داده‌است تا به نمایندگی از کابل در این نشست شرکت کند. وزارت خارجه کشورمان روز گذشته اعلام کرد که تاکنون تاریخ برگزاری نشست صلح در پکن نهایی نشده‌ است. هفته گذشته دولت اعلام کرد که برای اعتمادسازی‌ و آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان، به رهایی انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید از چهره‌های بلندپایۀ شبکه حقانی به طور مشروط موافقت کرده‌ است.

  پربازدید ترین