• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آزادی تبعه استرالیایی در بند طالبان تائید شد

آزادی تبعه استرالیایی در بند طالبان تائید شد

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای ضمن تائید آزادی تبعه این کشور از دست طالبان پس از سه سال اسارت، از این اقدام ابراز خرسندی کرد.

"تیم ویکس" Tim Weeks از سال 2016 تاکنون به اسارت گروه طالبان در افغانستان درآمده بود که طالبان روز گذشته وی را به همراه یک آمریکایی در ولایت زابل آزاد کردند و آنها را تحویل نیروهای آمریکایی دادند.

 اسکات موریسون نخست وزیر  به همراه ماریس پین وزیر امورخارجه استرالیا در گفت وگو با خانواده ویکس، آزادی فرزند آنها را تائید کرد و گفت که همه از بازگشت این افراد پس از سه سال در جهنم مطلق، خوشحال هستند.

وی به شبکه هفت تلویزیون استرالیا گفت: بدیهی است خانواده ها خواستار آن شدند که حریم خصوصی آنها رعایت شود. اما می دانم که این تبعه استرالیا اکنون درشرایط خوبی به سر می برد.

تیم ویکس به عنوان استاد دانشگاه کابل در این شهر مشغول به فعالیت بود که توسط طالبان ربوده شد.

"مروین ویکس" پدر تیم  به شبکه خبری ای بی سی استرالیا گفت: از نظر وی دولت استرالیا به اندازه کافی برای آزادی پسرش فشار آورده است.

طبق گزارش این شبکه خبری؛ ‌آزادی این تبعه استرالیایی در روز سه شنبه به عنوان بخشی از معامله مبادله زندانیان با طالبان انجام شد که در آن سه زندانی طالبان توسط دولت نیز آزاد شدند و به قطر پرواز کردند.

رادیو بین المللی فرانسه هم گزارش داد که دو استاد دانشگاه آمریکایی کابل که از ماه اگوست (سنبله) سال 2016 اسیر بودند، توسط طالبان آزاد شدند.

"کوین کینگ" آمریکایی و "تیموتی ویکس" استرالیایی، بعد از انتقال یافتن به ولایت زابل، در ولسوالی نوبهار به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند.

"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی طالبان تأیید کرد که سه عضو آزادشده این گروه نیز به دوحه پایتخت قطر منتقل شده‌اند. این سه نفر انس حقانی، عبدالرشید و حاجی مالی‌خان نام دارند.

  پربازدید ترین