• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اقدامات بشردوستانه و انسان دوستانه نباید شامل تحریم شود

اقدامات بشردوستانه و انسان دوستانه نباید شامل تحریم شود

مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: اقدامات بشردوستانه و انسان دوستانه نباید شامل تحریم شود اما متاسفانه در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که اعتبارات و بودجه بسیار کمی برای کمک به پناهندگان توسط جامعه جهانی به ایران اختصاص پیدا می‌کند.

خانم اوگوچی دنیلز هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران به همراه ایوو فریسن رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران با مهدی محمودی؛ مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی و دبیر کمیسیون ساماندهی وزارت داخله ایران دیدار کرد تا در خصوص همکاری های مشترک در حوزه پناهندگان گفت و گو کنند.

در جریان این دیدار که اولین دیدار رسمی نماینده سازمان ملل با مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران بود، محمودی با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران خدمات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف همچون سوادآموزی، بهداشت و سلامت ،حرفه‌آموزی و ..... به پناهندگان ارائه شده است افزود: متاسفانه با سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا و تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر علیه ایران روا داشته‌اند پناهندگان حاضر در کشور نیز از تأثیرات منفی این تصمیمات غیربشردوستانه در امان نبوده‌اند.

وی در ادامه گفت: اقدامات بشردوستانه و انسان دوستانه نباید شامل تحریم شود اما متاسفانه در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که اعتبارات و بودجه بسیار کمی برای کمک به پناهندگان توسط جامعه جهانی به کشور ما اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران با بیان اینکه سازمان های جهانی در جریان سیل و زلزله اخیر که در ایران رخ داد کمک هایی را ارائه کردند افزود: امیدواریم علاوه بر اینکه این کمک‌های بین‌المللی را در حوزه پناهندگان بیشتر ببنیم، سازمان های کمک کننده به پناهندگان نیز ارتباط بیشتری با ایران داشته باشند تا در خصوص ارائه خدمات به پناهندگان مطابق با سیاست های ما قدم برداشته و پروژه های خود را انجام دهند.

محمودی بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خود را امری مهم خواند و اضافه کرد: باید در این موضوع همه قدم‌های بزرگتر و بیشتری برداریم. کشور ایران برای برقراری ارتباط با سازمان های فعال در حوزه کمک کننده به پناهندگان پیش قدم است .این درحالی است که حدود 85 درصد از پناهندگان در کشورهای درحال توسعه مثل ایران حضور دارند و فقط 15 درصد سهم کشورهای توسعه یافته است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه ایران باعث شده با سیل عظیم پناهندگان مواجه شویم گفت: خدماتی که ایران در حوزه های بهداشتی ،حرفه آموزی و غیره به پناهندگان می دهد بسیار قوی است. شاید ایران تنها کشوری باشد که در حوزه سوادآموزی حتی به پناهندگان غیرمجاز نیز خدمات می‌دهد. این نگاه انسان دوستانه را از فرمایشات مقام معظم رهبری داریم که فرمودند تمام افراد لازم التعلیم بدون در نظر گرفتن مدارک اقامتی از سواد بهره مند شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران تشریح کرد: تا به امروز حدود 92 هزار از اتباع تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند همچنین برای بیش از 500 هزار نفر شرایط تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی و حتی در دانشگاه ها فراهم شده است این درحالی است که در همین بحث آموزش فقط درصد کمی کمک بین المللی را شاهد هستیم و مابقی هزینه ها به گردن دولت ایران است.

در ادامه این دیدار خانم اوگوچی دنیلز هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران از خدمات جمهوری اسلامی ایران درحوزه اتباع و مهاجرین خارجی قدردانی کرد و افزود: امروزه در حوزه پناهندگان به یک طرح جهانی احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه بازگشت پناهندگان به کشور خود و یا انتقال به کشور ثالث مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود در خصوص تحریم‌ها وتأثیرات آن روی زندگی اقشار آسیب‌پذیری مثل پناهندگان افزود: سازمان ملل همیشه از قشر آسیب پذیر مخصوصا  پناهندگان حمایت کرده است اما برای اینکه چه طور می توانیم با توجه به تحریم ها از این قشر آسیب پذیر حمایت بیشتری داشته باشیم، تلاش می کنیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: در جلسات مختلفی که داشته‌ایم بارها درباره کاهش اثراث تحریم ها به اقشار ضعیف به خصوص پناهندگان گفت و گوهایی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: کشور ایران در سالهای گذشته خدمات زیادی را به پناهندگان ارائه کرده است که جای قدردانی دارد به همین خاطر ایران می تواند در حمایت از پناهندگان در جامعه جهانی بسیار موثر باشد.

  پربازدید ترین