• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سناریوی عقب نشینی «عبدالله» و احتمال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

سناریوی عقب نشینی «عبدالله» و احتمال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

برخی تصمیم اخیر عبدالله مبنی بر صدور مجوز برای بازشماری آرای 7 ولایت را نشانه اولیه عدول وی از ادعای تقلب می‌دانند.

عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و رقیب اصلی انتخاباتی محمد اشرف‌غنی روز گذشته نهایتاً پس از حدود دو ماه به هوادارانش در 7 ولایت اعلام کرد که به اعضای کمیسیون مستقل انتخابات اجازه بازشماری آرا را بدهند.

هواداران عبدالله عبدالله در 7 ولایت با بستن درب مراکز انتخاباتی مانع پیشبرد روند بازشماری آرا شده بودند که همین موضوع به مساله‌ای جدی برای اعلام نتایج نهایی چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده بود.

عبدالله عبدالله و تیم ثبات و همگرایی مدعی هستند که بیش از 300 هزار رای باید باطل اعلام شده و رئیس‌جمهور آینده می‌بایست از طریق شمارش باقی آرا مشخص شود، آن‌ها همچنین اعلام کرده بودند تا این پیش شرط یعنی ابطال 300 هزار رای به وقوع نپیوندد اجازه بازشماری آرا در 7 ولایت مذکور را نخواهند داد.

اکنون اما عبدالله بدون برآورده شدن پیش‌شرط وی، از حامیانش خواسته تا موانع بر سر راه بازشماری آرا را برداشته و بگذارند این روند مسیر خود را طی کند. ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی در همین حال اعلام کرده است که صدور این مجوز به معنای پذیرش تقلب در انتخابات نیست و او تن به نتیجه‌ انتخابات بدون ابطال 300 هزار رای نخواهد داد.

برخی کارشناسان در کشور همین یک گام عقب‌نشینی از سوی عبدالله را به معنای رضایت وی به پذیرش شکست در انتخابات پنداشته و می‌گویند عدول از پیش‌شرط اساسی یعنی ابطال 300 هزار رای آغاز عدول از سایر اعتراضات خواهد بود.

این دست از کارشناسان بر این اعتقادند که عبدالله با هر فرمول و شیوه‌ای که بوده به مانند سال 2014 و در ازای دریافت سهمیه‌ای قابل توجه از قدرت آینده، شروع به برداشتن گام‌های کوتاه اما اساسی برای پذیرش نتایج نهایی انتخابات نموده است.

به باور آن‌ها، صدور مجوز برای بازشماری آرای 7 ولایت باقیمانده گام اول عبدالله برای آماده کردن حامیانش جهت عدول از اعتراض جدی نسبت به نتایج نهایی است با این حال وی باید با زیرکی و سیاست فضا را آرام آرام پیش ببرد.

عبدالله در روزهای آینده قطعا مواضعی محکم در قبال کمیسیون انتخابات اتخاذ خواهد نمود و در مقابل نیز ممکن است بخش‌هایی از کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان مقصر و خاطی معرفی و حتی محاکمه شوند تا عبدالله کمی دستش در برابر حامیان و هوادارانش پر باشد.

صحبت‌های دو روز پیش حوا عالم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات کشور در مورد بروز برخی تخلف‌ها در روند انتخابات و معرفی چند تن به عنوان خاطی نیز بخشی از همین سناریو خواهد بود.

در واقع فرمول پشت پرده اینگونه طراحی شده است؛ ابتدا عبدالله با برداشتن گامی کوتاه روند بازشماری و در نهایت اعلام نتایج نهایی آرا را تسهیل می‌کند، در پس پرده و در هماهنگی با برخی سفارتخانه‌های خارجی بخش‌هایی از کمیسیون مستقل انتخابات و یا حتی دولت کنونی به عنوان متخلف معرفی و یا حتی محاکمه می‌شوند تا شرایط برای عبدالله جهت برداشتن گام‌های بعدی تسهیل شود و در نهایت عبدالله روند انتخابات را مشروع اعلام و نتایج نهایی را می‌پذیرد.

تاکنون دو بخش از این سناریو تکمیل شده است؛ عبدالله گام اول  را برداشته و حوا علم نورستانی بخش دوم را تکمیل کرده است.

به باور کارشناسان در روزهای آینده عبدالله کمی دیگر و حتی ممکن است با شدت بیشتر اعتراضات خود را ادامه دهد که در نهایت برخی تخلفات در ظاهر آشکار شده و بانیان آن‌ها محاکمه شوند اما این روند زیاد طولانی نخواهد بود.

اگر سناریویی که در بالا به آن اشاره شد صحیح باشد و عبدالله به عنوان جدی‌ترین معترض از سر راه روند انتخابات کنار رود، به زودی شاهد اعلام نتایج نهایی انتخابات خواهیم بود.

در این بین نیز یا عبدالله در دولت سهمی خواهد داشت و یا به عنوان یک رهبر سیاسی قادر خواهد بود بخش‌هایی از قدرت آینده را در اختیار بگیرد و مهره‌های خود را در جای‌جای آن جای‌گذاری نماید.

  پربازدید ترین