• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین درباره موج جدید مهاجرت از کشور

هشدار عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین درباره موج جدید مهاجرت از کشور

وزیر امور مهاجرین هشدار داد که اگر جلو افزایش ناامنی ها در کشور گرفته نشود، موج جدید مهاجرت رخ خواهد داد و هزاران آواره ناشی از جنگ به خارج پناه خواهند برد.

سید حسین عالمی بلخی امروز (چهارشنبه) در مراسم روز جهانی مهاجرت در کابل با بیان اینکه افغانستان با ناامنی شدید مواجه است و هنوز زمینه بازگشت پناهجویان و مهاجران به کشور فراهم نیست، افزود: کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان نسبت به پذیریش مهاجران با حوصله بیشتری برخورد کنند.

وی تصریح کرد: طی پنج سال گذشته بیش از چهار  میلیون پناهجو و در در سال 2019، حدود 500  هزارنفر به افغانستان بازگشته‌اند که بیشتر آنها در ایران و پاکستان اقامت داشته اند.

 بلخی گفت: در سال جاری میلادی بیش از  603 هزار نفر در داخل کشور خانه های خود را از دست داده اند که اگر به آنان رسیدگی نشود، اقدام به مهاجرت خواهند کرد.

 به گفته وزیر مهاجرین، از سال 2002 تا  2018، مجموع بازگشت کنندگان به افغانستان، به 10 میلیون و 163 هزار و 505 تن رسیده بود. از این میان، در پنج سال حکومت وحدت ملی، حدود چهار میلیون تن به کشور بازگشته اند، اما هنوز هم  بیش از شش میلیون و 500 هزار مهاجر در بیرون از افغانستان به سر می برند که رقم عمده آن در کشورهای ایران و پاکستان زندگی می کنند.

به باور بلخی اگر گفت و گوهای صلح نتیجه دهد و صلح در افغانستان برقرار  شود، این کشور شاهد برگشت سیل آسای مهاجران افغانستان به داخل کشور خواهد بود.

  پربازدید ترین