• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نقش اشرف غنی در فساد

نقش اشرف غنی در فساد

از همان آغاز روشن بود که آقای غنی با دشواری می تواند به افراد اعتماد کند.

او سیستم تعریف شده اداره را ضعیف و ناتوان می دانست و معتقد بود که آماده کردن این سیستم زمان زیادی کار دارد و باید چاره ای دیگر اندیشید.
در نتیجه: فکر می کرد اداره های با صلاحیت موازی با وزارت ها زیر نظر خودش در ارگ ایجاد شود. این اداره ها کار را زودتر و سریع تر انجام می دهند و چون زیر نظر رئیس جمهور هستند، اشتباه کمتری می کنند. همین کار را انجام داد.

پیامد این سبک مدیریت این بود: اداره های موازی با صلاحیت ایجاد شد و آدم ها و نهادهای با صلاحیت نزدیک به رئیس جمهوری فراوان شدند.

با توجه به اینکه آقای غنی دیر بالای افراد اعتماد می کند و زود بدگمان می شود این اطرافیان مجبورند، به جای هماهنگی، راه جلب نظر و تملق را در پیش گیرند، برای تخریب همدیگر رقابت کنند و هر روز تلاش کنند خود را به رئیس جمهوری نشان دهند.

ارتباط اداری مستقیم میان وزارت خانه ها که ماشین اصلی کار است با ریاست جمهوری قطع شده و ورود افراد و نهاد های میانجی، سبب عدم همکاری وزارت خانه ها، نگاه منفی وزرا و بوروکرات ها به نهاد های تازه تاسیس درون ارگ، ترس مسئوولان وزارت خانه ها از ذهنیت سازی منفی نزد رئیس جمهوری توسط این حلقه مصاحبان و در نتیجه عدم هماهنگی و همکاری میان پیکر اداری و تصمیم سازان شده است.

هر یک از مقربین درگاه و از حلقه نزدیک به رئیس جمهوری، گروهی را وارد سه اتاق اندرونی قدرت در ارگ ( اداره امور، شورای امنیت و دفتر رئیس جمهوری ) کرده اند تا نفوذ خود را حفظ کنند. این افراد از منظر کارایی و دانش کاری، ضعیف هستند و صرفا برای تقویت و نمایش حضور و نفوذ همان حامی خود که او را استخدام کرده کار می کنند.

  پربازدید ترین