• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش های متفاوت بعد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری

واکنش های متفاوت بعد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری که ششم میزان امسال برگزار شده بود، بعد از سه ماه امروز اعلام شد. بر اساس گفته کمیسیون انتخابات کشور محمد اشرف غنی با گرفتن بیشتر از 923هزار رای و عبدالله عبدالله با گرفتن بیشتر از 720 هزار رای به ترتیب مقام اول و دوم را در انتخابات افغانستان دارند.

زهره بیان شینواری؛ رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک نشست خبری گفت: کمیسیون انتخابات نتایج را محل وار باید بعد از اعلام نتایج ابتدایی در صفحه ویب سایتش نشر کند تا نامزدان به آن دسترسی پیدا کرده و مطابق آن شکایات شان را ثبت کنند.

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پس از نزدیک به سه ماه از زمان برگزاری آن در ششم میزان، واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است.

عدم پذیرش انتخابات ناپاک
تیم ثبات و همگرایی اعلام کرد: حکومت برخاسته از تقلب و آرای تقلبی را هرگز نمی‌پذیریم.
رهبری تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات، گفته است که حکومت برخاسته از تقلب و آرای تقلبی را هرگز نمی‌پذیرد.

آرای باطل جداسازی شود، تیم ثبات و همگرایی برنده می شود
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان که از هم‌پیمانان آقای داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات است، در صفحه فیسبوک خود نوشته که آقای غنی با 300 هزار رای تقلبی، پنجاه و نیم درصد آرا را به دست آورده است.
او گفته پس از جدا سازی آرای باطل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، آرای آقای غنی به پایین چهل درصد خواهد رسید و تیم ثبات و همگرایی پیروز خواهد شد.

تیم ثبات و همگرایی از آغاز روند بازشماری آرا، مدعی شد که 300 هزار رای تقلبی در شمار آرای معتبر وارد شده که باید حذف شود.
 
آقای عبدالله پیش از این نیز اعلام کرده بود که تا آرایی که خواهان باطل شدن آن هستند، باطل نشود، نتایج را نخواهند پذیرفت.
تیم ثبات و همگرایی خواهان باطل شدن 300 هزار رای است که به گفته‌ اعضای این تیم، شامل 137 هزار رای قرنطین شده است که بدون اطلاع تیم‌های انتخاباتی وارد محاسبه نهایی آرای معتبر شده و بیش از صد هزار رای ثبت شده در خارج از زمان قانونی انتخابات (هفت صبح تا پنج بعد از ظهر ششم میزان) و همچنین بیش از پنجاه هزار رای ثبت شده با تصاویر تکراری و یا عکس‌های گرفته شده از روی عکس می‌باشد.

لطیف پدرام: نتیجه قابل قبول نیست
لطیف پدرام یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته است بر اساس گزارش‌هایی که ناظران انتخاباتی‌اش به او داده بودند، می‌بایست از نظر کسب آرا در مقام چهارم باشد. اما "معلوم است که کمیسیون دولتی به وظایف خود عمل نکرده‌است."

او گفته است "تمامی دستگاه دولتی مزدور مخالف ما است، به شمول سران خود فروخته‌ قومی و اشغالگرهای جهانی."

آقای پدرام در صفحه رسمی خود نوشته است که "تا زمانی که این ساختار سیاسی قومی و شوونیستی حاکم‌ باشد، و اشغالگرها سرزمین ما را در دست داشته باشند ده انتخابات دیگر را هم ببرید، شما را اجازه‌ تشکیل حکومت نخواهند داد."

محمد شهاب حکیمی: انتخابات پر از تقلب بود
محمد شهاب حکیمی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت نتایج ابتدایی برای او قابل قبول نیست.

او گفت به نمایندگی از شورای نامزدان حرف که متشکل از ده نامزد است حرف می‌زند.

آقای حکیمی این انتخابات را "پر از تقلب" دانست و خواستار تشکیل "حکومت مشارکت ملی" با اشتراک تمام نامزدها شد.

کمیسیون انتخابات می‌گوید "اشتباه کارمندان و مسایل تخنیکی" مهمترین دلایل این مشکلات بوده است
به گفته مسئولان این نهاد، تفاوت آرا در محاسبه نهایی به دلیل تفاوت در اطلاعات بیومتریک جمع آوری شده و شمار رای دهندگان ثبت شده در سیستم است و نا آشنایی با دستگاه بیومتریک، دلیل ثبت شدن آرا در خارج از زمان جریان برگزاری انتخابات بوده است.

اعضای کمیسیون انتخابات می‌گویند آنها شواهد و اسناد دیگری چون فورم‌های نتایج ثبت شده در محلات رای دهی، نبود شکایات و گزارش‌هایی از تقلب‌ها و حضور ناظران و شاهدان انتخاباتی، برای معتبر دانستن این آرا دارند.

اما اعضای تیم ثبات و همگرایی تاکید دارند که برای باطل شدن آرایی که به آن اعتراض دارند، دلایل قانونی صریح وجود دارد اما برای معتبر دانستن آنها به دلیل مشکل فنی و خطای انسانی، هیچ حکمی در قانون وجود ندارد.

حکومت بعدی حکومت ملی است
سرور دانش، معاون دوم حکومت وحدت ملی که همین سمت را  در تیم دولت ساز  نیز برعهده دارد، در پیامی گفته این انتخابات قبل از هر چیزی پیروزی جمهوریت و دموکراسی است و یک بار دیگر به همه مخالفان مسلح دولت و حامیان داخلی و خارجی جنگ و تروریسم نشان داد که مردم افغانستان هرگز به امارت و هر نوع نظام مبتنی بر دیکتاتوری و استبداد تن نخواهد داد.
او همچنین گفته حکومت بعدی به رهبری آقای غنی، حکومت ملی بوده و به همه مردم افغانستان تعلق خواهد داشت.
 
 نتایج انتخابات هنوز نهایی نیست
جان بس، سفیر امریکا در کابل ضمن قدردانی از کارمندان و اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان بخاطر "خدمات وطن پرستانه" در قبال مردم و کشورشان، تاکید کرده که نتایج اعلام شده، ابتدایی است. او نوشته نکته‌ای که مردم نباید فراموش کنند این است که نتایج، ابتدایی است و هنوز تا اعلام نتایج نهایی و اعتماد مردم به آن، مراحل متعددی باقی مانده است.
 
در همین حال، دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) از اعلام نتایج ابتدایی ریاست ‌جمهوری استقبال کرده و گفته‌است که «اکنون بازیگران ذینفع، باید تعهد خود را برای حفظ همبستگی و تکمیل روند تا مرحله نهایی نشان دهند.»

سفارت فرانسه در کابل: مردم افغانستان سزاوار پایان مشروع روند انتخابات اند
سفارت فرانسه در کابل در واکنش به اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری می گوید، مردم افغانستان سزاوار یک پایان مشروع، قانونی، معتبر و بدون شبهه از روند این انتخابات هستند.

سفارت فرانسه امروز یک‌شنبه(1جدی) در یک اطلاعیه گفته است: “ما نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار می دهیم.”

این سفارت افزوده است: اکنون روند انتخاباتی باید به پایه اکمال و اتمام برسد.

سفارت فرانسه تاکید کرده که مردم افغانستان تا ختم این جریان، سزاوار و شایسته یک روند قانونی، معتبر و عاری از مناقشه اند.

ما هم شکایت داریم
تیم دولت ساز هم در بیانیه  ضمن اینکه از  کمسیون مستقل انتخابات افغانستان بخاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1398  ابراز سپاس کرده اظهار داشته، موارد مشخص شکایات نیز داریم که تمام ملاحظات و شکایات خود را  در موارد مختلف از مجرای لازم و قانونی آن  با کمسیون شکایات انتخاباتی درج کرده و مطرح خواهیم ساخت.

در بیانیه امده است اشرف غنی در ساعت پنج عصر به وقت کابل در مورد نتایج انتخابات با مردم سخن خواهد گفت و از آنان سپاسگزاری خواهد کرد.

عطامحمد نور: تبریک به رییس جمهور، شانس خوب برای سایر تیم‌ها
عطامحمد نور؛ والی پیشین بلخ نیز با اشاره به نتیجه ابتدایی انتخابات، به اشرف‌غنی تبریک گفته و برای سایر تیم‌ها «شانس خوب» آرزو کرده‌است.

او نوشته‌است: «خوشحالیم که سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات به جنجال دوامدار پایان بخشیده و نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کرد. از زحمت‌کشی و جسارت‌شان سپاسگزاریم.»
او این امر را «تمرین بزرگ دموکراسی» خوانده و گفته‌است: «براى رییس جمهور کشور و تکت انتخاباتی‌شان پیشتازى‌شان را در اعلام نتایج ابتدائی مبارکباد گفته و براى بقیه تیم‌ها شانس خوب براى آینده آرزو مى‌کنم!»

آقای نور که در انتخابات پیشین از حامیان جدی داکتر عبدالله بود، در انتخابات اخیر به مخالف سرسخت او بدل شد.

تیفا: اطلاعات دقیق رأی‌دهندگان منتشر شود
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هم از کمیسیون انتخابات خواسته تا در مورد آرای جنجالی طرف‌های دخیل در روند انتخابات را قناعت دهد.

در اعلامیه‌ تیفا همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته شده که هرچه زودتر اطلاعات دقیق رای‌‌دهندگان را با تفکیک محلات و مراکز رأی‌دهی و لیست مراکز باز و بسته نشر کند.

بر اساس اعلامیه این نهاد ناظر انتخاباتی، کمیسیون انتخابات در جریان سه ماه گذشته هیچ نوع اطلاعات دقیقی را در رابطه به تعداد مراکز و محلات باز و بسته و تعداد رای‌دهندگان با تفکیک مرد و زن با نهادهای دخیل در انتخابات و رسانه‌ها شریک نکرده‌است.

در بخشی از اعلامیه‌ نهاد تیفا از نامزدان انتخابات ریاست ‌جمهوری نیز خواسته شده که بر اساس قانون عمل کرده و در صورتی که شکایتی داشته‌باشند، می‌توانند آن ‌را در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت و از راه قانونی دادخواهی کنند.

آیا غنی 5 سال دیگر باقی ماند؟
صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری در توییترش ضمن تبریکی به آقای غنی گفته‌است: «همانطور که قبلا در بسیاری از مراسم گفته‌ بودید، ما پنج سال آینده برای پنج نسل بعدی کار خواهیم کرد.»

در همین حال، فرامز تمنا؛ کاندیدای ریاست جمهوری هم از نتایج ابتدایی انتخابات استقبال کرده‌است.

آقای تمنا که در نتایج ابتدایی، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده، این مقام را برای خود «مقام اول» خوانده و گفته‌است، آرایی که به او داده شده «آرای کیفی» است که ارزش معنوی بسیار دارد.

این کاندیدا چندی پیش و قبل از اعلام نتایج انتخابات، حمایت‌اش را از آقای غنی اعلام کرده‌بود.

شیدامحمد ابدالی؛ دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در توییترش نوشته‌است که نتایج ابتدایی ریاست جمهوری، رییس جمهور اشرف غنی را در صدر جدول اعلام کرد و در واقع باعث تسکین و یا آرامی مردم افغانستان گردید.

آقای ابدالی پیش از انتخابات، به تیم اشرف‌غنی پیوسته‌بود.

  پربازدید ترین