• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بنیاد «تیفا»: به احتمال بسیار انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می رود

 بنیاد «تیفا»: به احتمال بسیار انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می رود

سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان با اشاره به آمار شکایات انتخاباتی گفت که با توجه به حجم شکایات و عملکرد ضعیف کمیسیون انتخابات این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم برود.

«صغرا سعادت» سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف کشور موسوم به «تیفا» اعلام کرد که کمیسیون انتخابات نمی‌تواند به این زودی‌ها نتایج نهایی ریاست جمهوری را اعلام کند.

وی افزود: بدلیل عملکرد ضعیف کمیسیون انتخابات در ماههای گذشته، احتمال رفتن انتخابات به دور دوم وجود دارد.

سعادت اظهار داشت: اگر انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شود، توانایی برگزاری ریاست جمهوری در زودترین فرصت وجود ندارد، در این صورت انتخابات در ماه ثور یا جوزا سال آینده برگزار خواهد شد.

سخنگوی تیفا با اشاره به حجم شکایات انتخاباتی کشور گفت که شکایات ثبت شده توسط تیم‌های انتخاباتی قابل تامل است بنابراین باید بی‌طرفانه و جدی رسیدگی شود، برآورد ما از کارهای کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که تصمیم‌های نادرستی گرفته شده است بنابراین روی نتیجه ابتدایی انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: تیم‌های انتخاباتی باید شکایات خود را به طور مستند به ثبت برسانند، اشرف غنی با اندکی تفاوت برنده ابتدایی انتخابات شده است بنابراین اگر شکایات مستند باشد در نتیجه نهایی، تغییرات زیادی ایجاد خواهد شد.

قابل ذکر اینکه؛ از ماه‌ها پیش گمانه‌‌زنی‌ها درباره رفتن انتخابات به دور دوم آغاز شده است. رحمت‌الله نبیل نامزد ریاست جمهوری نیز دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری گفته بود که انتخابات در دور اول برنده‌ای ندارد و کمیسیون انتخابات برای تأمین شفافیت باید خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات آماده کند.

  پربازدید ترین