• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلی: هیچ کسی از طریق تقلب نمی تواند بر مردم حکومت کند!

خلیلی: هیچ کسی از طریق تقلب نمی تواند بر مردم حکومت کند!

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به اشاره به جنجال های انتخابات ریاست جمهوری تأکید می کند: “ما شفافیت می‌خواهیم. از طریق شفافیت هر تیمی که برنده شود، تبریک می گویم، اما هیچ کسی از طریق تقلب نمی تواند بر مردم افغانستان حکومت کند”.

محمد کریم خلیلی امروز پنج شنبه(5جدی) در همایش حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت: “کمیسیون انتخابات به شکل بسیار فیجع نتیجه‌ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که نه برای دسته‌های انتخاباتی و نه هم برای مردم افغانستان قابل قبول است”.

او افزود که امیدوار بودند کمیسیون انتخابات شفافیت را در انتخابات عملی کند و رای مردم را ملاک تعیین زعامت قرار دهد، اما این کمیسیون چنین نکردند و مردم با اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، از نهادهای انتخاباتی ناامید شدند.

خلیلی تاکید کرد: “با صراحت می‌گویم رای تقلبی به هیج وجه نمی تواند به اراده مردم دخیل باشد و زعیم مردم افغانستان را انتخاب کند”.

او اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را قجیع خواند و اضافه کرد که نتیجه ابتدایی انتخابات برای احزاب سیاسی، نامزدان ریاست جمهوری و مردم افغانستان قابل قبول نیست.

رهبر حزب وحدت اسلامی با اشاره به تظاهرات هواداران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت: “پیش از آن که نتایح ابتدایی انتخابات اعلان شود، مردم در بیش از 20 ولایت صدای شان را بلند کردند، این یک نمونه کوچک بود که باید کمیسیون متوجه می شد.”

خلیلی با بیان این که صدای همه احزاب تاثیرگزار از سوی کمیسیون انتخابات نادیده گرفته شده، تصریح کرد، هنوز مراحل دیگری پیش رو است و نگاه آن ها به مرحله بعدی است که کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد آرای تقلبی چه تصمیمی می گیرد؟

این عضو رهبری تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی ادامه داد: “مردم افغانستان در دوراهی است؛ یک راه دفن مردم سالاری و تمام دست آوردهای چهار دهه است و کمیسیون شکایات نباید به جای کمیسیون انتخابات گام بگذارد. این پا گذاشتن دفن همه چیز است و راه دیگر این است که مردم افغانستان اجازه نمی دهد دست آوردهای چهار دهه شان دفن شود.”

او هشدار داد: “مردم افغانستان از راه قانونی و مشروع در برابر حکومت تقلب ایستاد می شوند تا حکومت را به زیر بکشند”.

  پربازدید ترین