• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روند بررسی شکایت ها در مورد نتایج ابتدایی انتخابات آغاز شد

 روند بررسی شکایت ها در مورد نتایج ابتدایی انتخابات آغاز شد

زهره بیان شینواری، رییس کمیسوین رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که کار رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مربوط به نتایج ابتدایی انتخابات از امروز (پنج‌شنبه، 5 جدی) در دفاتر ولایتی این کمیسیون آغاز شده است.

خانم شنیواری که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که براساس قانون انتخابات، شکایت‌های درج‌شده در مورد اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری در «جریان 15 روز کاری» آینده رسیدگی می‌شود.

او افزود که در صورت اعتراض دسته‌های انتخاباتی پس از رسیدگی به این شکایت‌ها، طرف‌های شاکی و مشتکی عنه می‌توانند در مدت سه روز کاری، دوباره به این کمیسیون شکایت و اعتراض کنند.

خانم شینواری تأکید کرد که هم‌اکنون بررسی، تحلیل و دسته‌بندی شکایت‌ها در کمیسوین رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی جریان دارد.

از سویی هم، رییس این کمیسیون در این نشست خبری گفت که در حدود 16 هزار و 500 شکایت در پیوند به به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به ثبت رسیده است.

به گفته‌ی او، از این جمع، دو هزار و 300 شکایت آن مربوط به ولایت کابل و متباقی 14 هزار و 200 شکایت مربوط به 33 ولایت دیگر کشور می‌باشد.

او در مورد تعداد شکایت‌های درج‌شده از سوی دسته‌های انتخاباتی نیز گفت که در حدود هشت هزار این تعداد شکایت مربوط به دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی»، به رهبری عبدالله عبدالله و چهار هزار و 400 آن مربوط به دسته‌ی انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی»، به رهبری گلبدین حکمتیار می‌شود.

براساس گفته‌های او، در حدود سه هزار شکایت توسط دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری رییس‌جمهور اشرف غنی و 15 شکایت دیگر نیز از سوی دسته‌ی انتخاباتی «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل به ثبت رسیده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد. نتایج ابتدایی آن روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری اعلام شد. براساس این نتایج، محمد اشرف غنی با کسب 50.64 درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله با به‌دست آوردن 39.52 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

  پربازدید ترین