• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون شکایات: بیش از 3200 جرم انتخاباتی شناسایی شده است

کمیسیون شکایات: بیش از 3200 جرم انتخاباتی شناسایی شده است

کمیسیون شکایات انتخابات کشور، شکایت‌های انتخاباتی را از لحاظ ماهیت به سه دسته تقسیم کرده که از این جمله 3272 شکایت آن جرایم انتخاباتی تشخیص شده است.

زهره بیان شینواری، رییس این کمیسیون روز یکشنبه پنجم جنوری (15 جدی) در نشست خبری گفت که تخطی‌ها و تخلف‌های انتخاباتی از دیگر دسته‌های شکایت‌های انتخاباتی است.

خانم شینواری افزود که 1371 شکایت تخطی‌های انتخاباتی، 4303 شکایت تخلف‌های انتخاباتی و 3272 شکایت آن جرایم انتخاباتی تشخیص شده است.

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی کشور با اشاره به صلاحیت قانونی این نهاد افزود: "کمیسیون شکایات جرایم مرتبط به انتخابات را بررسی، شناسایی و تشخیص نموده و مرتکبین آن را غرض تعقیب عدلی مرجع ذی‌صلاح معرفی می‌نماید".

بر اساس معلومات این کمیسیون، شکایت‌های انتخاباتی از رهگذر تاثیرگذاری روی نتایج ابتدایی انتخابات به چهار دسته تقسیم شده است که دستۀ اول آن شامل 8794 شکایت، دستۀ دوم 1318 شکایت، دستۀ سوم 2677 شکایت و دستۀ چهارم نیز صد شکایت است.

در مجموع بیش از 16 هزار و 500 شکایت در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان در این کمیسیون ثبت شده است. معلومات کمیسیون شکایات نشان می‌دهد که بیشترین شکایت‌ها در مورد تفاوت آرای بایومتریک با فورم نتایج است که شمار آن به 6881 شکایت می‌رسد.

پس از آن، 2140 شکایت در مورد ابطال محل رای‌دهی بدون دلیل، 1338 شکایت در مورد آرای مشکوک و 1380 شکایت غیرموجه ثبت شده است.

بر بنیاد دسته‌بندی کمیسیون شکایات، 657 شکایت در مورد آرای غیربایومتریکی، 552 شکایت در مورد کاهش آرا به نفع یک نامزد، 539 شکایت در مورد مفقودشدن فورم نتایج، 381 شکایت در مورد استعمال رای بعد از وقت قانونی و 282 شکایت در مورد استعمال رای قبل از وقت نیز به ثبت رسیده است.

خانم شینواری افزود که 36 شکایت د رمورد تغییر فورم نتایج بعد از بازشماری آرا، 29 شکایت در مورد دستگاه بایومتریک، چهار شکایت در مورد شمارش آرای یک نامزد به نفع نامزد دیگر، چهار شکایت در مورد جانبداری کارمندان کمیسیون در پروسه بازشماری و سه شکایت نیز در مورد شمارش آرا در غیاب ناظرین ثبت شده است.

به گفتۀ وی 1209 شکایت دیگر نیز شامل سایر موارد است که در هیچ یک این دسته‌بندی شامل نیست.

بر بنیاد طرزالعمل کمیسیون شکایات انتخاباتی، پس از تصنیف شکایت‌ها، مراحل بررسی، تحلیل، تدقیق، فیصله، ابلاغ و تطبیق است که به گفتۀ خانم شینواری کار روی مراحل بعدی در دفاتر ولایتی و مرکزی این کمیسیون به شدت جریان دارد.

داکتر محمدقاسم الیاسی، منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که روز گذشته در مورد شکایت‌ها در جوزجان فیصله صورت گرفته و تا پایان امروز یکشنبه نیز در مورد آرای ولایت‌های پنجشیر، پروان و بادغیس دفاتر ولایتی فیصله خواهند کرد.

او افزود: "امروز تا شب را احتمال این وجود دارد که شش ولایت کار خود را خلاص کنند".

با توجه به حجم شکایت‌های انتخاباتی، کمیسیون شکایات تلاش دارد که به تمام آنها در وقت معین قانونی – که پانزده روز تعیین شده – رسیدگی کند، اما رییس این کمیسیون گفت که در برخی ولایات شکایت‌ها زیاد است و ممکن که یکی – دو روز تاخیر صورت گیرد.

آمار کمیسیون شکایات نشان می‌دهد که در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تیم عبدالله عبدالله 5564 شکایت، ستاد انتخاباتی گلبدین حکمتیار 3711 شکایت، تکت انتخاباتی اشرف غنی 3302 شکایت و تیم رحمت‌الله نبیل یک شکایت به صورت مستند ثبت کرده اند.

  پربازدید ترین