• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افغانستان از پیوستن به ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه ها استقبال کرد

افغانستان از پیوستن به ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه ها استقبال کرد

معاون دوم رئیس جمهور غنی در دیدار با خانم آلیسون بلیک، سفیر بریتانیا در کابل، از عضویت افغانستان در «ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها» استقبال کرد.

ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها به ابتکار دولت‌های بریتانیا و کانادا روی دست گرفته شده و تاکنون شماری از کشورهای جهان به عضویت این ائتلاف جهانی در آمده اند.

سفیر بریتانیا در کابل از دولت افغانستان برای عضویت در این ائتلاف جهانی دعوت کرده و از نقش حکومت افغانستان و شخص معاون رئیس جمهور در حمایت از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها قدردانی کرد.

وی گفت قرار است به زودی و به صورت رسمی نامۀ از طرف وزیر خارجه بریتانیا عنوانی معاون رئیس جمهور برای عضویت افغانستان در ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها، به معاون رئیس جمهور مواصلت ورزد.

خانم بلیک، دولت افغانستان را از حامیان جدی آزادی رسانه‌ها در منطقه خوانده گفت که هم اکنون فرصت خوبی فراهم شده است تا افغانستان عضویت این ائتلاف جهانی را بدست آورد.

معاون رئیس جمهور از دعوت سفیر بریتانیا برای عضویت افغانستان در ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها استقبال کرده علاوه کرد که دولت افغانستان به دلایل مختلف آمادگی کامل دارد که عضو این ائتلاف بین‌المللی گردد.

 دانش گفت که به باور او «آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها» محور اصلی آزادی و ارزش‌های دیگری چون دموکراسی، حقوق شهروندی، انتخابات، حقوق بشر و برابری انسانی است.

وی تأکید کرد که در پروسه صلح نیز یکی از مواردی که دولت و مردم افغانستان بالاتفاق به آن تأکید دارند، آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است و به تجربه ثابت شده است که گروه‌های افراطی چون طالبان از این دو ارزش هراس دارند.

معاون رئیس جمهور از همکاران بین‌المللی افغانستان نیز خواست که در هرگونه توافق صلح، بر حفاظت و صیانت از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها حمایت کنند و در کنار دولت و مردم افغانستان بایستند.

او همچنین به بخشی از تلاش‌های حکومت افغانستان طی چند سال اخیر به حمایت از آزادی رسانه‌ها اشاره کرده گفت که شخصا کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها را که به هدف جلوگیری از خشونت و تأمین مصئونیت رسانه‌ها تأسیس شده است، رهبری می‌کند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد که براساس درخواست فدراسیون ژورنالیستان افغانستان، طرزالعمل فعالیت این کمیته به یک مقرره ارتقا یافته است.

مقرره کمیته مشترک حکومت و رسانه ها در جلسه مورخ 15جدی کمیته قوانین مورد بررسی قرار گرفته و به تأیید رسید. این مقرره به هدف تآمین امنیت و مصئونیت خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای، تسریع روند رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران، کاهش خشونت علیه فعالان رسانه‌ای، تأمین هماهنگی بین رسانه‌ها و ادارات دولتی و تأمین حقوق صنفی و حرفه‌ای خبر نگاران و فعالان رسانه‌ای تدوین شده است.

به گفته دانش، ارتقای فعالیت کمیته از طرزالعمل به مقرره می‌تواند تداوم کار کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها را به عنوان یک نهاد دولتی حامی رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان تضمین کند.

  پربازدید ترین