• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان، بدون توافق صلح وجود دارد

احتمال کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان، بدون توافق صلح وجود دارد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا احتمالا امسال با گروه طالبان به توافق برسد و حتی اگر توافق صورت نگرفته باشد نیز واشنگتن بازهم نیروهای خود را در افغانستان کاهش خواهد داد.

رابرت اوبراین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اکسیوز گفته است: “نیروهای افغانستان بهتر عمل می‌ کنند. فکر می کنم به زودی در یک مقطعی قرار خواهیم گرفت تا ردپای نظامی خود را در افغانستان کاهش دهیم؛ خواه با معالمه باشد یا بدون معالمه.”

او در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ قصد دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده توافق نامه ای با طالبان امضا کند، گفت: این اتفاق می تواند امسال رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: “من بر اساس زمان برگزاری انتخابات قضاوت نمی کنم، اما فکر می کنم ممکن است امسال توافق صورت بگیرد.”

اوبراین افزود: “رئیس جمهور تاکید کرده است که قبل از امضای معامله باید خشونت ها کاهش یابد و انتقال فوری به مذاکرات بین الافغانی پس از توافق انجام شود. نهایتا این امر بر عهده افغان ها خواهد بود تا صلح را به افغانستان بیاورند.”

این در حالی است که در اوایل هفته گذشته، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان برای دور جدید مذاکرات صلح دوجانبه با طالبان، وارد قطر شد و بسیاری از مقامات پیش رو افغانستان امیدوار اند که توافق نامه الزام آور بین دو طرف به امضا برسد.

  پربازدید ترین