• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت صلح: آتش بس پیش شرط دولت برای آغاز مذاکره با طالبان است

وزارت صلح: آتش بس پیش شرط دولت برای آغاز مذاکره با طالبان است

سخنگوی وزارت صلح کشور تاکید کرد که مردم کاهش خشونت را نمی‌پذیرند بنابراین باید طالبان پیش از آغاز مذاکرات رسمی پیش‌شرط آتش‌بس را بپذیرد.

«ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت: شرط ما برای مذاکرات با طالبان آتش‌بس است و دولت و مردم کاهش خشونت‌ها را نمی‌پذیرند.

پیش از این نیز «صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت پذیرفتن آتش‌بس توسط طالبان اظهارداشت که این گروه باید وارد گفت‌وگوهای مستقیم با دولت شود.

این در حالی است که طالبان از آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا در ماه میزان سال 97 تاکنون از گفت‌وگو با دولت خودداری کرده و اخیراً نیز «عبدالسلام رحیمی» وزیر دولت در امور صلح اذعان کرد که باوجود درخواست‌های دولت، طالبان تمایلی برای گفت‌وگو ندارد.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز می‌گوید که مذاکرات با آمریکایی‌ها درباره امضای توافقنامه در جریان است و طالبان نیز در روزهای منتهی به توافق حملات خود را کاهش می‌دهد تا  گذرگاه امنی برای خروج نیروهای خارجی فراهم شود.

شاهین همچنین تصریح کرد: هیچ توافقی برای آتش‌بس نداریم، این کاهشی در عملیات نظامی است؛ این حق ماست تا ببینیم چگونه، چطور و کجا عملیات نظامی خود را کاهش دهیم و این تنها به نیروهای خارجی محدود نمی‌شود. این کاهش عمومی بوده و همه نیروها از جمله نیروهای دولتی را نیز شامل می‌شود.

  پربازدید ترین