• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبداللطیف پدرام: نتیجه انتخابات قابل قبول نیست

عبداللطیف پدرام: نتیجه انتخابات قابل قبول نیست

عبداللطیف پدرام از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ششم اعلام کرد، هر نتیجه‌ای که از این انتخابات بیرون شود، «مشروع و قابل قبول» نخواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که روز شنبه، پنجم دلو، در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، در سخنانی تأکید کرد انتخاباتی که میزان رأی‌دهنده‌گان آن در حدود «یک میلیون نفر» باشد، منجر به تشکیل دولت مشروع نخواهد شد.

عبداللطیف پدرام که در نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، 0.69 درصد مجموع آرا را به دست آورده است، می‌گوید با وجودی که اشتراک‌کننده‌گان این انتخابات اندک بود، اما دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی نسبت به سایر نامزدان رأی کم‌تر داشت.

محمداشرف غنی در نتیجه ابتدایی انتخابات که در اول ماه جدی اعلام شد، 50.64 درصد رأی گرفته است و به این ترتیب برنده نتیجه ابتدایی اعلام شده است.

 عبداللطیف پدرام هم‌چنان انتقاد کرد که نامزدان دسته‌های حکومتی (دولت‌ساز و ثبات‌وهم‌گرایی)، در جریان انتخابات ریاست جمهوری از همه فرصت‌ها و امکانات دولتی استفاده کردند، اما دیگر نامزدان این امکانات را نداشتند.

او با این اظهارات اعلام کرد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان به هیچ صورت قابل قبول نیست و پذیرش آن رفتن از یک بحران به بحران دیگر است.

از جانب دیگر عبداللطیف پدرام تأکید می‌کند که رییس جمهور منتخب دارای صلاحیت‌هایی است که باید به صورت «ذاتی» از سوی مردم و از طریق انتخابات تفویض شود.

به گفته او، با شمار اندک اشتراک‌کننده‌گان انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان، رییس جمهوری که در نتیجه این انتخابات گزینش شود، صلاحیت تصمیم گیری در مورد مسایل کلان ملی از جمله اعلام «جنگ و صلح» را نخواهد داشت.

او تصریح کرد که به دلایلی «عقلی و حقوقی» حکومت برآمده از انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان مشروعیت ندارد و باید مردم برای نجات از این وضعیت متحد شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از جانب دیگر می‌گوید که مدیریت انتخابات افغانستان به دست خارجی‌ها است و به هرترتیبی که آن‌ها بخواهند این روند را مدیریت می‌کنند. ادعایی که نهادهای انتخاباتی آن را نمی‌پذیرند.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان امسال برگزار شد. در انتخابات ششم یک میلیون و 929 هزار و 333 نفر رأی‌دهنده شرکت کرده بودند. کمیسیون مستقل انتخابات تنها به آرای یک میلیون و 824 هزار و 421 نفر اعتبار داده است.

نتیجه ابتدایی این انتخابات در اول جدی اعلام شد، اما تاکنون نتیجه نهایی آن با گذشت نزدیک به پنج ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده است. در حال حاضر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی شکایت‌ها و اعتراض‌ها در پیوند به نتیجه ابتدایی را بررسی می‌کند. پس از اکمال روند بررسی این نهاد انتظار می‌رود، نتیجه نهایی اعلام شود. 

  پربازدید ترین