• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانشجویان افغان در شهر ووهان چین: دو روز است غذا نخورده ایم

دانشجویان افغان در شهر ووهان چین: دو روز است غذا نخورده ایم

دانشجویان افغان در شهر ووهان چین گفته‌اند که به دلیل بسته‌بودن فروشگاه‌ها در این شهر از دو روز به این‌سو غذا نخورده‌اند و با مشکل کمبود مواد غذایی مواجه‌ اند.

مشعل جمال‌زی؛ یکی از دانشجویان افغان در شهر ووهان کشور چین در گفتگو با بی بی سی گفته‌است که 55 دانشجو و حدود پنج خانواده افغان در این شهر گیر مانده و به دلیل بسته‌بودن فروشگاه‌ها، حدود دو روز را بدون غذا سپری کرده‌اند.

این دانشجوی افغان گفته‌است که در محل زندگی آنان تمام فروشگاه‌ها بسته‌ هستند، تنها یک فروشگاه در شبانه‌روز به صورت محدود باز می‌شود و مواد غذایی آن فورا تمام می‌شود و خیلی از مشتریان دست خالی برمی‌گردند.

مشعل جمال‌زی گفته‌است که دانشجویان افغان، یک هفته است، حق خروج از خوابگاه را ندارند و سفارت افغانستان در چین نیز تاکنون به آنان وعده همکاری نداده‌است.

او مدعی شده که سفارت افغانستان در جواب تماس آنان گفته‌است که «از دست ما کاری ساخته نیست».

آقای جمال‌زی گفته که سایر کشورها دانشجویان‌شان را از این شهر خارج کرده‌اند؛ ولی سفارت افغانستان به آنان وعده داده که جلسه می‌گیرد و بعد خبر می‌دهد؛ اما تاکنون خبری از سفارت نیست.

او می‌گوید که با ادامه این وضعیت اگر ویروس کرونا دانشجویان افغانستان را نکشد، وضعیت بد روحی و کمبود مواد غذایی می‌تواند باعث مرگ آنان شود.

اما جاویداحمد قایم؛ سفیر افغانستان در چین در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته‌است که سفارت با دانشجویان افغانستان و وزارت خارجه چین در تماس است و موضوع را از نزدیک دنبال می‌کند، در صورتی‌که اجازه خروج داده‌شود، سفارت فورا اقدام به این کار خواهد کرد.

شهر ووهان کشور چین، منبع شیوع ویروس جدید از نوع کرونا است و اکنون تمام شهر و فروشگاه‌های مواد غذایی به گفته دانشجویان افغان تعطیل است. هرگونه ورود و خروج به این شهر نیز ممنوع شده‌است.

ویروس کرونا حدود دو هزار نفر را در چین آلوده کرده و باعث مرگ حداقل 56 نفر شده‌است.

وزارت صحت عامه و اداره هوانوردی کشور هم گفته‌اند که تدابیر لازم برای پیش‌گیری از انتقال این ویروس به افغانستان در نظر گرفته شده‌است.

وزارت صحت عامه گفته‌است که تیم‌های صحی در میدان هوایی کابل مستقر می‌شود تا موارد مشکوک را زیر نظر داشته‌باشند.

اداره هوانوردی ملکی نیز از تمام شهروندان که قصد سفر به شهرهای خارجی آلوده به این ویروس را دارند، توصیه کرده که توصیه‌های کارمندان صحی را جدی بگیرند.

  پربازدید ترین