• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری تا دو روز آینده معلوم خواهد شد

سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری تا دو روز آینده معلوم خواهد شد

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی اعلام کرده است که تا دو –  سه روز دیگر در مورد سرنوشت «مباحث جنجالی انتخاباتی» و از جمله 300 هزار رأی مورد مناقشه، فیصله صادر می‌کند. مسوولان این نهاد انتخاباتی می‌گویند که با صدور این فیصله «سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری» مشخص خواهد شد و نیز روشن می‌شود که «تیم‌های انتخاباتی» با چه سرنوشتی مواجه می‌شوند.

هرچند کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی هفته‌ی گذشته اعلام کرده بود که در مورد سرنوشت 300 هزار رأی‌ جنجالی تصمیم می‌گیرد، اما محمدرضا فیاض، معاون سخنگوی این کمیسیون، در یک نشست خبری اعلام کرد که تاکنون فیصله‌ای در این مورد صادر نشده است و مباحث ادامه دارد.

آقای فیاض که روز شنبه، دوازدهم دلو، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، توضیح داد که در حال حاضر اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی در جلسات حضور دارند و در مورد سرنوشت «موضوعات جنجالی انتخاباتی» و از جمله 300 هزار رأی بحث می‌کنند. به گفته او، برایند این جلسات سرنوشت انتخابات را مشخص خواهد کرد.

محمدرضا فیاض می‌گوید که 300 هزار رأی شامل کتگوری‌های مختلف است و به «لحاظ فنی و تخنیکی مباحثی دارد» که نیاز به تدقیق و بررسی بیش‌تر است. او تأکید کرد تا زمانی که «ابعاد و زوایای» مختلف این پرونده مورد بررسی قرار نگیرد، در این مورد فیصله صادر نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از جانب دیگر می‌گوید که تا دو – سه روز آینده در مورد آرای جنجالی و موارد جنجالی انتخاباتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته او، بررسی‌ها در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی سرنوشت انتخاباتی (دو – سه روز آینده) مشخص خواهد شد.

محمدرضا فیاض هم‌چنان گفت که تاکنون روند تصنیف‌ شکایات و اعتراضات استینافی در 21 ولایت تکمیل شده و در شمار محدودی از ولایت‌ها این روند باقی مانده است.

به گفته او، فیصله در مورد شکایات و اعتراضات در قالب چهار کتگوری به صورت مجموعی صورت خواهد گرفت. چهار کتگوری شامل آرای مشکوک، تفاوت آرا میان فورم نتایج و معلومات بایومتریکی، آرای دارای مشکلات بایومتریکی و آرای خارج از زمان می‌شود.

نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در اول جدی اعلام شد و به دنبال آن بیش از 16 هزار شکایت در پیوند به این نتیجه ثبت شده بود. کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از بررسی این شکایات اکنون در مرحله استیناف قرار دارد.

قابل یادآوری است که شکایت‌ها در مورد 300 هزار رأی مورد مناقشه به صورت استینافی ثبت شده بود که در حال حاضر بحث روی آن جریان دارد. گفته می‌شود که تصمیم‌گیری در مورد این آرا سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می‌کند.

  پربازدید ترین