• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبداللطیف نظری: انقلاب ایران بزرگترین تحول قرن بیستم بود

عبداللطیف نظری: انقلاب ایران بزرگترین تحول قرن بیستم بود

استاد روابط بین الملل و سیاستمدار کشور انقلاب اسلامی ایران را بزرگترین تحول قرن بیستم عنوان کرد که مهمترین عنصر آن معنویت بوده است و افرادی مانند سردار شهید سلیمانی که پرورش یافته این انقلاب بودند، گفتمان مقاومت را مطرح و جهانی ساختند.

«عبداللطیف نظری» به ایرنا گفت: انقلاب ایران به اعتراف دوست و دشمن، بزرگ ترین تحول در قرن بیستم به شمار می رود و تفاوت انقلاب ایران با دو انقلاب بزرگ دنیا در فرانسه و روسیه در این است که عنصر معنویت و کارکرد ایدئولوژی در آن برجسته بود.

وی افزود: امسال نیز جهان و آمریکا جشن 41 سالگی انقلاب اسلامی ایران را نظاره کردند، با این تفاوت که فجر سلیمانی و تداوم راه او، کنش راهبردی راهپیمایان در ایران را نشان می داد.

این سیاستمدار کشور گفت، اکنون پرسش اصلی این است رمز ماندگاری سردار سلیمانی در چیست؟ و چرا ایرانیان بر تداوم راه او تاکید دارند؟

نظری افزود: به نظر می رسد سردار سلیمانی تنها یک فرمانده چیره دست نبود که با  افرادی مانند چه گوارا به عنوان سمبل مبارزه با آمریکا مقایسه شود. او یک سیاستمدار خلاق نیز بود که گفتمان مقاومت را با محوریت جمهوری اسلامی به عنوان پارادایم در غرب آسیا مطرح و جهانی کرد.

 استاد دانشگاه افزود: گفتمان مقاومت، دلالت بر بیرون راندن آمریکا از منطقه و باز تولید تمدن نوین اسلامی دارد. این گفتمان اکنون در شماری از کشورهای منطقه به عنوان ایده غالب مطرح است؛ زیرا به تعبیر  لاکلا و موف از شرایط قابلیت اعتبار و قابلیت دسترسی برخوردار شده است که معیار اصلی برای تفوق و غلبه یک گفتمان محسوب می شود.

این استاد روابط بین الملل گفت: قاسم سلیمانی حوزه عملیاتی مقاومت را از  سوریه تا یمن و از عراق تا افغانستان تعریف کرد و دشمنان مقاومت را دچار سرگردانی راهبردی ساخته بود.

استاد عبداللطیف نظری تصریح کرد: در واقع او نقشه های دشمنان ایران را در عراق، سوریه، لبنان و یمن یک تنه به هم ریخت و به محور مقاومت، شخصیت و هویت بخشید.

به گفته نظری، "برای نخستین بار است که نفوذ ایران از  دریای هند تا باب المندب و از شرق مدیترانه تا دریای خزر به آسانی قابل مشاهده است و ایران بزرگترین و تاثیرگذار ترین قدرت منطقه ای به شمار می رود. "

به باوروی، افزون بر برآن، سلیمانی طراح و مجری عملیات محور مقاومت علیه گروه های تکفیری بود، از او به عنوان قهرمان ضد داعش یاد می شود.

این  کارشناس روابط بین الملل گفت: این گروه سفاک،  مقدمه تجزیه منطقه به نفع اسراییل بود و از این رو با پایان خلافت داعش، تهدیدات جدید وارد سپهر سیاسی اسرائیل شد و تل اویو در محاصره راهبردی مقاومت قرار گرفت.

نظری  افزود: به این ترتیب، قاسم سلیمانی در گسترش جغرافیای مقاومت و ایجاد انسجام و یکپارچگی در درون محور مقاومت نقش کلیدی داشت. او در عین زمان، اشراف ژرف و دقیق بر تحولات سیاسی منطقه داشت.

 این سیاستمدار افغانستانی تاکید کرد: هرچند وجه نمادین ترور سردار سلیمانی برای ایرانیان و گروه های مقاومت سنگین است زیرا هم ایران و هم جبهه مقاومت، شخصیت برجسته و چهره بین المللی مقاومت را از دست داده اند، اما به نظر می رسد محور مقاومت راه را گم نخواهد کرد و  شهید سلیمانی به مراتب بانفوذتر، نمادین تر، قوی تر  و محبوب تر از  سردارسلیمانی خواهد بود.

  پربازدید ترین