• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ به صورت مشروط با توافق صلح با طالبان موافقت کرد

ترامپ به صورت مشروط با توافق صلح با طالبان موافقت کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به صورت مشروط با توافق صلح با طالبان موافقت کرده است، براین اساس اگر طالبان خشونت در افغانستان را کاهش دهد، سپس توافقی برای خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان امضا خواهد شد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، ترامپ به صورت مشروط موافقت کرده که سرباز آمریکایی از افغانستان خارج شوند که پایانی بر طولانی‌ترین جنگ این کشور خواهد بود،‌ اما زمانی این توافق امضا خواهد شد که طالبان تعهد خود بر کاهش خشونت را در بازه یک هفته ای پیش از امضا توافق به اثبات برساند.

روزنامه آمریکایی در مورد جزئیات این توافق نوشت: در صورتی که طالبان خشونت را کاهش دهد، توافقی امضا می‌شود که براساس آن آمریکا نظامیان خود را از افغانستان به صورت تدریجی خارج کرده و مذاکرات بین الافغانی برای تعیین سرنوشت این کشور آغاز می‌شود.

به گفته نیویورک تایمز، یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: ترامپ روز دوشنبه هفته جاری همزمان با شرکت در مراسم بدرقه 2 نظامی کشته شده آمریکایی در افغانستان، موافقت اولیه خود با توافق با طالبان را مشروط بر کاهش خشونت اعلام کرده است.

وی افزود: 95 درصد توافق به دست آمده و طی چند هفته آینده نیز توافق نهایی میان آمریکا و طالبان امضا خواهد شد.

در همین حال، یک مقام ارشد طالبان نیز بدون اینکه به جزئیات توافق اشاره کند، گفت: قدم های مثبتی در مذاکرات برداشته شده است.

آمریکا و طالبان طی یکسال گذشته در حال مذاکره برای پایان جنگ در افغانستان بودند و این مذاکرات چندین بار در آستانه توافق به تعویق افتاده است.

  پربازدید ترین