• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روسیه، ترکیه را عامل وخامت اوضاع در ادلب سوریه دانست

 روسیه، ترکیه را عامل وخامت اوضاع در ادلب سوریه دانست

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از عدم پایبندی ترکیه به تعهدات خود ذیل توافق سوچی در مورد ادلب سوریه انتقاد کرد.

وزارت دفاع روسیه به دنبال تنش‌های اخیر در شمال سوریه به ویژه ولایت ادلب این کشور، ترکیه را مسبب وخامت اوضاع در این ولایت سوری معرفی کرد و از این کشور خواست به تعهدات خود در ذیل توافق‌ سوچی پایبند باشد.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه چهارشنبه (23 دلو) اعلام کرد که نظامیان روس در سوریه بر اساس توافقات سوچی به وظایف خود عمل می‌کنند و آنچه باعث شده، اوضاع در ادلب بحرانی شود، انتقال سلاح از قبیل تانک و نفربر از مرزهای ترکیه به این ولایت سوری است.

وزارت دفاع روسیه با اعلام اینکه بزرگراه بین‌المللی حلب-دمشق به طور کامل آزاد شده است، تأکید کرد که ترکیه مسئول اوضاع اخیر در شمال غرب سوریه است.

ترکیه، روسیه و ایران از چند سال پیش برای همکاری در خصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های آستانه داشتند که منجر به ایجاد مناطق کاهش تنش شد؛ منطقه ادلب (همه ولایت ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری دراین مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشد که طی سال‌های گذشته برای فرار از حملات، بارها اسم خود را تغییر داده است.

در نشست سوچی (شهری در ساحل شرقی دریای مدیترانه) 2018، ترکیه و روسیه نیز به طور ویژه در مورد ولایت ادلب به توافق رسیدند. ایجاد منطقه حائل برای اسکان افراد غیرنظامی و جداکردن تروریست‌ها از معارضان از جمله توافقات سوچی بود که ترکیه به عنوان رابط و حامی مخالفان دولت سوریه، همچنان اقدام به جداسازی مخالفان میانه‌رو از تروریست‌های حاضر در ادلب نکرده است.

ارتش سوریه در ادامه نقض توافق سوچی و آستانه از سوی ترکیه، عملیات‌های نظامی خود را از دو محور، یکی جنوب و غرب حلب و دیگری جنوب ولایت ادلب آغاز کرد و توانست در کمتر از یک ماه، 600 کیلومتر مربع را به همراه اتوبان حلب دمشق که بیش از هفت سال در اشغال تروریست‌ها بود، آزاد و پاکسازی کند.

  پربازدید ترین