• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنرال دوستم: درصورتی که نتایج نهایی انتخابات تقلبی اعلام شود، حکومت موازی اعلام می کنیم

جنرال دوستم: درصورتی که نتایج نهایی انتخابات تقلبی اعلام شود، حکومت موازی اعلام می کنیم

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و عضو رهبری تیم ثبات و همگرایی هشدار می دهد در صورت اعلان نتایج نهایی براساس تقلب، ثبات و همگرایی حکومت موازی را اعلان خواهد کرد.

جنرال عبدالرشید دوستم، به روز پنجشنبه (24 دلو) در مراسم گرامی‌داشت از امیرعلی شیر نوایی در شهر شبرغان تاکید کرد که به هیج وجه نتایج تقلب آمیز را نخواهد پذیرفت.

او اضافه کرد: "در صورتیکه با تقلب و معامله پولی رای مردم نادیده گرفته شود، آن‌زمان اگر به دار آویزان هم شوم و یا روی گردنم شمشیر گذاشته هم شود، نتایج تقلبی را نمی‌پذیرم و گزینه‌ی خود را عملی می‌کنیم".

جنرال دوستم علاوه کرد: "گزینه‌ی ما اعلام حکومت بالمثل و موازی از سوی تیم ثبات و همگرایی می‌باشد. والی‌ها هم اگر طرفدار ما مردم باشند باشند، نباشند والی صاحب‌ها می‌فهمند و بروند پشت کاروبارشان."

تاکنون تیم ثبات‌وهمگرایی به رهبری دکتور داکتر عبدالله عبدالله در این مورد نظر رسمی خود را اعلام نکرده است؛ اما احمد ضیا مسعود نماینده پیشین رئیس جمهور غنی در امور حکومت‌داری خوب از اظهارات دوستم حمایت کرده است.

مسعود در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته: "با تایید سخنان امروز جنرال صاحب دوستم، اعلام حکومت موازی بدیل مناسب برای تقلب انتخاباتی می‌باشد. موضع‌گیری آقای دوستم در مورد انتخابات در راستای منافع ملی کشور و ثبات کشور است".

او با تاکید براینکه تمام اعضای تیم ثبات‌وهمگرایی به خصوص شورای رهبری آمادگی کامل برای اعلام حکومت موازی را باید داشته باشند، اضافه کرده که هیچ مصلحتی در کشور بالاتر از مصلحت شفافیت انتخابات نیست.

مسعود هشدار داده که اگر فرد و یا گروهی در پروسه انتخابات خیانت کند و قدرت را از طریق تقلب به دست آورد، برای ما قابل قبول نیست و در برابر آن با همه امکانات ایستادگی خواهیم کرد.

او از مردم نیز خواسته است تا در برابر تقلب و خیانت به مشارکت سیاسی مردم آماده نشان دادن عکس‌العمل باشند، چون هرگونه سهل‌انگاری، عقب‌نشینی و بی‌تفاوتی در قبال این مسله بزرگ ملی خیانت به دموکراسی و آینده های سیاسی کشور است.

انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 6 میزان سال جاری برگزار شد، اما پس از گذشت نزدیک به پنج ماه نتایج نهایی اعلان نشده است.
براساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، اشرف غنی بیشترین آرا را به دست آورده است.

به تازگی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روند تطبیق فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را در قبال اعتراض‌های استینافی آغاز کرده است.

قرار است که بر اساس فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، 10 درصد از 137 هزار رای مشکوک و 15 درصد از 102 هزار رای خارج از وقت رای‌دهی، نمونه‌گیری و پس از آن تفتیش ‌شوند.

  پربازدید ترین