• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات: تا سه-چهار روز دیگر نتایج نهایی انتخابات اعلام می شود

کمیسیون انتخابات: تا سه-چهار روز دیگر نتایج نهایی انتخابات اعلام می شود

کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که روند تفتیش ویژۀ آرای جنجالی تکمیل شده است و نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان تا سه-چهار روز آینده اعلام خواهد شد.

حنیف دانشیار، یکی از کمیشنران این کمیسیون روز دوشنبه 17 فبروری (28 دلو) در مقر کمیسیون به خبرنگاران گفت که بر اساس گزارش‌های اولیه 95 درصد نمونه‌های آرای جنجالی هیچ مشکل معیاری ندارند.

او افزود: "به شما اطمینان داده می‌توانیم که در سه الی چهار روز دیگر نتیجه نهایی انتخابات را اعلام می‌کنیم".

تفتیش ویژه شامل 10 درصد 137 هزار رای مشکوک و 15 درصد 102 هزار رای خارج از وقت رای‌دهی، می‌شود.

بر اساس فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی، اگر 65 درصد نمونه‌ها معیارهای تعیین‌شده را تکمیل کند، آرا بااعتبار شناخته می‌شود؛ در غیر آن به بازشماری و تفتیش مجدد خواهد رفت.

معیارهای مدنظر گرفته شده به این بررسی، یکسان بودن ژورنال، برگه نتایج و معلومات بایومتریکی تعیین شده است.

همچنان روند بازشماری آرا که در 9 ولایت آغاز شده بود، در هفت ولایت تکمیل شده است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات کشور ابراز امیدواری کرد که تا پایان امروز روند بازشماری نیز در تمام ولایت‌های تعیین‌شده تکمیل گردد.

این در حالی است که دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی و احزاب سیاسی حمایت کننده آن، فیصله‌های کمیسیون شکایات را مبهم دانسته، کمیسیون انتخابات را به یک جانبه گرایی متهم کرده اند.

فصل احمد معنوی از رهبران دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی روز گذشته در یک نشست خبری در واکنش به آغاز روند تفتیش، بازشماری و تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که در روند بازشماری در چند ولایت ناظران این تیم و ناظران کمیسیون شکایات انتخاباتی حضور نداشتند و این قابل قبول نیست.

  پربازدید ترین