• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله از سفارت ها و مؤسسات خارجی مقیم کابل خواست درباره ی نتایج انتخابات «بی طرفی کامل» خود را حفظ کنند

 عبدالله از سفارت ها و مؤسسات خارجی مقیم کابل خواست درباره ی نتایج انتخابات «بی طرفی کامل» خود را حفظ کنند

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در واکنش به اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات، در نامه‌ای از سفارت‌ها و مؤسسات خارجی مقیم در کابل خواسته است تا از نتیجه‌ی اعلام‌شده حمایت نکنند.

براساس متن نامه‌ی آقای عبدالله که اطلاعات روز به آن دست یافته، او عنوانی سفارت‌ها و مؤسسات خارجی نوشته است: «احترامانه توقع می‌رود تا سفارت‌های کشور‌های دوست و مؤسسات بین‌المللی مقیم کابل روی اعلان غیرقانونی متکی بر تقلب کمیسیون انتخابات ترتیب اثر نداده و بی‌طرفی کامل خود را در خصوص این موضوع حساس ملی و سرنوشت‌ساز برای مردم افغانستان حفظ نمایند.»

او در این نامه نوشته است که کمیسیون‌های انتخاباتی «از اثر تهدید و تطمیع حلقات معلوم و در مخالفت صریح با همه قوانین، مقررات و طرزالعمل‌های تصویب‌شده‌ی انتخاباتی و بدون تصفیه 300000 رای تقلبی، یک تیم را به‌صورت تقلبی برنده‌ی انتخابات اعلان نمود» و این امر سرنوشت روند مهم ملی و آینده‌ی دموکراسی در افغانستان را زیر سوال برده است.

در نامه‌ی رییس اجراییه افغانستان آمده است که ثبات ‌و همگرایی برنده‌ی اصلی انتخابات ریاست جمهوری است و اعلام «غیرقانونی» و «پرتقلب توسط کمیسیون انتخابات» را رد کرده و با تکیه بر آرای پاک مردم، «حکومت منتخب مردمی» را تشکیل می‌دهد.

آقای عبدالله در نامه‌اش به سفارت‌ها و مؤسسات خارجی مقیم افغانستان نوشته است: «تیم ثبات‌ و همگرایی که از حمایت قاطع مردم افغانستان برخوردار می‌باشد و اکثریت آرای پاک را در این انتخابات به‌دست آورده است، طی روزهای نزدیک کابینه‌ی همه‌شمول و ملی حکومت جدید را تشکیل می‌دهد.»

او گفته است که ثبات‌ و همگرایی اجماع سیاسی را برای ایجاد یک هیأت مذاکره‌کننده‌ی همه‌شمول از سوی دولت افغانستان با طالبان به میان می‌آورد تا در مذاکرات بین‌الافغانی در هماهنگی لازم اشتراک کنند. او افزوده است که مذاکرات صلح، ختم جنگ و تأمین ثبات پایدار در کشور در صدر اولویت‌های تیم‌اش قرار دارد.

رییس اجراییه افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی از نمایندگی‌های سیاسی کشورهای خارجی و موسسات بین‌المللی خواهان بی‌طرفی در روند انتخابات شده است که روز گذشته کمیسیون انتخابات نتیجه‌ی نهایی انتخابات ششم میزان را اعلام کرد.

این نامه در حالی به سفارت‌ها و مؤسسات خارجی مقیم کابل ارسال شده است که یک روز از زمان اعلام نتایج انتخابات گذشته اما تا کنون هیچ کشور و نهاد خارجی در مورد آن واکنش نداشته است.

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات روز گذشته هنگام اعلام نتایج نهایی انتخابات گفت که پس از تطبیق تمامی فیصله‌های کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، یک‌میلیون و 823 هزار و 948 رأی معتبر شناخته شده است و براساس آن نتایج نهایی اعلام شده است.

خانم نورستانی گفت که براساس این نتایج، اشرف غنی با به‌دست آوردن 923 هزار و 592 رأی (50.64 درصد) کل آرا، در جایگاه اول قرار گرفته است. عبدالله عبدالله نیز با کسب 720 هزار و 841 رأی معادل (39.52 درصد) کل آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

گلبدین حکمتیار 3.85 درصد، رحمت‌الله نبیل 1.86 درصد، فرامرز تمنا 0.99 درصد، سید نورالله جلیلی 0.85 درصد، عبداللطیف پدرام 0.69 درصد، عنایت‌الله حفیظ 0.62 درصد، محمدحکیم تورسن 0.36 درصد، احمدولی مسعود 0.22 درصد، محمدشهاب حکیمی 0.18 درصد، غلام فاروق نجرابی 0.09 درصد و نور رحمان لیوال نیز 0.05 درصد کل آرا را به‌دست آورده‌اند.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات که در آن محمداشرف غنی به‌حیث رییس‌جمهور منتخب از سوی کمیسیون انتخابات معرفی شد، آقای عبدالله هشدار داد که نتیجه را نمی‌پذیرد و حکومت «همه‌شمول» را تشکیل می‌دهد.

هرچند رییس‌جمهور اشرف غنی از اعلام نتایج نهایی استقبال کرده و شام دیروز در ارگ ریاست‌جمهوری در جمع هوادارانش سخنرانی کرد، اما شمار دیگر از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از پذیرش نتیجه خودداری کرده‌اند. نهادهای ناظر بر روند انتخابات نیز گفته‌اند که اعلام نتیجه‌ی نهایی از سوی کمیسیون کار عجولانه بوده است.

  پربازدید ترین